Az MVM Net mindjárt aláír egy 12,8 milliárdos hálózatfejlesztési szerződést a kínai Huawei-jel a Népszabadság szerint. A fura ebben az, hogy most inkább nem csináltak a közbeszerzést, de megtehetik, az MVM Net ugyanis kivétel a közbeszerzési törvény szerint, közpénz elköltéséről akkor írnak ki közbeszerzést, ha van hozzá kedvük. Most pedig nem volt.
Az állami cég szerint túl nehéz volt feladat ahhoz, hogy közbeszerzést írjanak ki, pontosabban "beruházás komplexitására és volumenére tekintettel, a lehető legkedvezőbb feltételek érdekében" inkább kiiktatták a versenyt, pedig korábban az Ericsson, és a ZTE is érdeklődött.
A hálózat építés a 450 megahertzes mobilhálózat kiépítésését jelenti, amin mondjuk az okos mérőórák vagy kamionok útdíj-rendszerei fognak tudni kommunkiálni, és technológiailag nagyjából csak annyira nehéz feladat, mint más más, mobilhálózatok kiépítése. A lakosság telefonjai ezen nem működnek egyébként.
Az MVM Net tavaly tavasszal nyerte meg a 450 megahertzes sáv hasznosítási jogát, arra április utolsó napján szerződött a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH). Akkor még rohamtempóban kívánták megépíteni a hálózatot.
Csak először nagyon ósdi technológiát akartak volna felrakni a lap szerint, amire még az anyacég MVM se bólintott rá. És jött az új főnökük is, Seszták Miklós miniszter, aki minden fejlesztést leállított.
Csakhogy a korábbi frekvenciatender alapján a győztes MVM Netnek az év elejére biztosítania kellett volna az adatátvitelt az egy számjegyű utak mentén és kilenc nagyvárosban. A késedelmek miatt a hatóság 12 millió forintra büntette meg az állami céget, és előírta, hogy idén június végéig milyen lefedettséget kell elérnie, valamint hogy a cég idén év végéiig biztosítsa a szolgáltatást az ország összes egy számjegyű útján.
A teljes hálózat most a cég szerint 2016 márciusára készülhet el, bár bele fognak húzni, hiszen az mvm-esek a másfél éves hálózatépítés helyett már csak nyolc hónappal számoltak.
A projekt üzleti tervében a lap szerint évi 1,6 milliárd forint bevétellel számolnak az M2M (gépek, tehát például a takarékosabb energiafelhasználás érdekében gáz- vagy villanyórák, valamint a központ; a kamionok útdíj-regisztrációs egységei; esetleg az online pénztárgépek közötti) kommunikációból, miközben az iparági szereplők szerint jó esetben néhány százmilliós lehet a piac.
Az okosmérők közötti kommunikációt illetően időközben már kiderült, hogy már az MVM sem számol annyi ilyen készülék telepítésével, mint korábban. Így a tervezett fő bevételi forrás is jó eséllyel megcsappanhat.