Nem lehetünk teljesen nyugodtak, a magyar gazdaság egyre növekvő részét kitevő autóágazat megérezheti a dízelbotrányt. Lassan körvonalazódnak a várható következmények a Volkswagenre nézve, elég rosszul fognak járni, de a valószínűleg a többi autógyártó sem örülhet. Német zöldek szerint az összes német márka csalt. A franciáknál végül mindenféle márkát tesztelnek a jövő héttől, kiderülhet, hogy mennyire elterjedt a trükkös gyakorlat.
Tegnap már megírtuk, hogy a magyar Audi-gyárban biztosan gyártottak dízelmotorokat, amelyek akár érintettek is lehetnek a szoftvermanipulációs botrányban. A Portfolio most kiszámolta, hogy az ügy potenciálisan mekkora részét érintheti a magyar gazdaságnak.
A magyar gazdaság egyik legnagyobb és legjobban fejlődő ága az autóipar, ennek is az egyik zászlóshajója az Audi, amelynek több hazai beszállítója is van. A győri gyárban készülnek dízelmotorok, és az Audi árul is dízelmotoros autókat. Ennél többet nem igazán lehet megtudni egyelőre, mivel a botrány kirobbanása óta a cég kommunikációját teljesen központosították, de közelítő becslést lehet adni a magyar gazdaság érintettségéről. 2015-ben az exportbevételeink 21,5 százalékát adta a járműipar, ebből a gazdasági szaklap szerint 8,7 az Audinak köszönhető. A 2 millió itthon legyártott Audi-motorból 800 ezer dízel, ha a fenti adatokkal számolunk, akkor ez azt jelenti, hogy a magyar kivitel 2 százalékát érintheti érzékenyen a botrány. Hogy ebből mi lesz, még nem tudni, de nem szükségszerű, hogy rosszul jöjjünk ki a dologból. Nagy esély van arra is, hogy Magyarországon korszerűbb, az előírásoknak megfelelő motorok készültek.
Ha mi meg úszhatjuk könnyebb sérülésekkel, a Volkswagen-csoport biztosan nem. Az már napok óta látszik, hogy a következmények, amelyekkel már az új vezérigazgatónak, valószínűleg Matthias Müllernek kell megbirkóznia, durvák lesznek. Bár úgy tűnik, hogy a legrosszabb, vagyis a csőd nem következik be, van néhány dolog, amire fel kell készülnie a gyártónak.
Először is valószínűleg mostantól nehezebb lesz dízelautókat eladni, bizonyos elemzők szerint a szegmens akár teljesen eltűnhet. A cégnek új stratégiát kell kitalálnia az amerikai piacra, ahol eddig a most kamunak bizonyul clean dieselt erőltették. A kihívás nagy, de mivel tavaly 5 éves, 7 milliárd dolláros beruházási programot hirdettek meg az USA-ban, nem valószínű, hogy veszni akarnák hagyni a piacot.
Az is valószínű, hogy ezek után emelniük kell majd a fejlesztésre szánt összegeket, mivel mint látható, az eddig erőfeszítésekkel csak a csalásig sikerült eljutni, a valóban tisztább technológiáig nem. Akár a dízel-, akár a benzinmotorok fejlesztését választják, nem lesz olcsó. Ezzel az problémával egyébként nem egyedül a VW szembesül majd: valószínűleg mostantól világszerte szigorodnak majd a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályok, amelyek az egész autóágazatra nagy terhet róhatnak a fejlesztési költségek hirtelen radikális félhizlalásával.
Ehhez jönnek majd hozzá a bírságok, és a perek, amelyekben személyi felelősöket is elszámoltathatnak majd. A sűrűn emlegetett 18 milliárd dolláros bírság, amit Amerikában kiszabhatnak, csak az elméleti maximum. Ennél kevesebbel is megúszhatják, de a hatóságok valószínűleg példát akarnak statuálni, ezért nem bánnak majd velük kesztyűs kézzel. És mivel Németországban 2,8 millió, világszerte összesen 11 millió érintett járműről tudnak már most, a vizsgálatok több országban is megkezdődhetnek, így máshol is kiszabhatnak büntetéseket a Volkswagenre.
Pénteki fejlemény, hogy nemcsak személyautók, de a kisebb tehergépjárművek motorját is manipulálták. Az érintett autók esetében ráadásul még az is felmerülhet, hogy a cégnek vissza kell vásárolnia legalább egy részüket, ugyanis előfordulhat, hogy a szoftver kijavításával megváltoznak azok menettulajdonságai, a tulajok pedig nem erre fizettek be.
Végül a vállalat amiatt is aggódhat, hogy a hitelminősítők lerontják besorolását, így drágábbá válhat a hitelfelvétel, és emiatt nehezebbé a cég finanszírozása. Ezzel összefüggésben maga a márkanév is drasztikusan veszíthet az értékéből. A Brand Finance értékelemző cég 2014 végén még 27 milliárd dollárra értékelte a VW-márkát, de most várhatóan 10 milliárdot rontanak majd ezen.
A botrányba belebukott CEO, Martin Winterkorn egyébként nem bukott akkorát, mint azt elsőre gondolnánk: csak a Volkswagen vezérigazgató székéből távozott, a Porche SE vezetésének továbbra is tagja, a Porsche SE pedig 50,7 százalékos tulajdonosa a Volkswagennek - írja az MTI.
Pénteken a dízelmotorokat régóta bíráló Német Környezetvédők nevű szervezet bejelentette: részletes információi vannak róla, hogy minden német autógyártó, így például az Opel, a BMW és a Mercedes (Daimler) is trükközött a kibocsátási adatokkal - írja az MTI. Az már tegnap bejárta a világsajtót, hogy a BMW-nek legalább egy típusával gond van, ugyanis az csúnyán elbukott ugyanazon a mérésen, amin a VW is, a többi vád viszont új. A Daimer persze a leghatározottabban visszautasította a vádakat, de persze még meglátjuk, mi lesz, ha nekik is a körmükre néznek. Arról megoszlanak a vélemények, hogy az egész botrány mekkora károkat okozhat a német gazdaságnak összességében, egy mai hír szerint vezető londoni elemzők továbbra is 1 és 2 százalék közti növekedést jósolnak a következő évekre Európa vezető gazdaságában, eszerint a németeket nem vágja majd falhoz az eset.
Franciaország gyorsan reagál a dízelbotrányra, jövő héten megkezdődnek náluk a szúrópróbaszerű tesztelések minden az országban forgalomban lévő márka esetében - írja az MTI. Csütörtökön már megvolt a kerekasztal-beszélgetés, amelyen az összes, francia piacon értékesítő gyártó képviselője tárgyalt a környezetvédelmi tárcával. A Zöldek azt javasolták, hogy 2025-ig tiltsák be az összes dízeljárművet, de ezt a környezetvédelmi miniszter mint komolytalan ötletet elutasította. A francia vizsgálatok érdekesek lesznek, mivel most kiderülhet, hogy a trükközés a német gyártókra korlátozódik-e, vagy mások is bepróbálkoztak a fogyasztók és a hatóság durva átverésével.