Index Vakbarát Hírportál

Végleg kicsinálhatja a dízelt a VW-botrány

2015. szeptember 28., hétfő 10:37

Elemzők szerint a VW motormanipulációs botránya akár teljesen kivéreztetheti a dízelautók piacát: az USA-ből már rövid időn belül, de hosszabb távon Európából is eltűnhetnek a dízelmotorok. A Portfolio megnézte, milyen hatással lenne az autógyártókra, ha ez tényleg megtörténne. 

A történet persze nem lesz ilyen egyszerű, a gyárak ugyanis mostanáig rengeteg erőforrást fordítottak a dízelágazat fejlesztésére. Ráadásul nagy tömegben nehezen válthatók ki a dízeles autók, pláne ha a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátást is szem előtt tartjuk. A dízelautók ebben a mutatóban beelőzik benzines társaikat, amiben viszont alulmúlják, az a nitrogén-oxidok kibocsátása, amelyek nemcsak tüdőkárosítók, de a nitrogén-dioxid például bizonyos paraméterek alapján a szén-dioxidnál ütősebb üvegházgáz. 

Bár most a dízeljárműveknél bukott ki a probléma, ez nem jelenti azt, hogy a benzinmotorokkal minden rendben lenne. A különbség nagyjából annyi, hogy míg a most lebukott dízelautóknál az elméleti NO-kibocsátás több tízszeresét mérték, a benzines autók és a szén-dioxid esetében "csak" 28-58 százalékos túllépést tapasztalt az ICCT. A másik ok, ami miatt ez az eset lett az első ekkora horderejű botrány, hogy bár a témában tapasztaltak közül mindenki tudta, a gyártók trükköznek a tesztekkel, ez az első igazi napvilágra került csalás.

A korábbi esetekben inkább csak törvényi kiskapukkal éltek az autócégek, most viszont tényleges, szándékos törvénysértésre derült fény. Az, hogy a VW ilyen szintű megoldást alkalmazott, arra mutathat rá, hogy a képtelenség lehet a dízelautókat gazdaságosan és tisztán működtetni - ezért hiába az útfüggőség és az autólobbi erőfeszítései, a dízeltechnológia akár végleg elbukhat.

A dízel halála eltérően értintheti az autópiac szereplőit, a legnagyobbat egyértelműen az európai gyártók szívhatnak vele, közülük is a nagy német márkák, a Volkswagenen és az Audin kívül a BMW és a Mercedes is. Tavaly a BMW rendelkezett a legnagyobb piaci részesedéssel (22 százalék) az Euro 6-os dízelmotorok európai piacán, a VW pedig az amerikai dízelszektort uralta 56 százalékkal. A világon egyébként csak Európában terjedtek el igazán a dízelautók,

itt az utóbbi években az újonnan értékesített kocsiknak nagyjából a fele dízel volt.

A szabályozók most választhatnak, hogy jól megszigorítják a teszteket, és valós forgalomban is lemérik majd a kibocsátást, vagy pedig a mostani sokszorosára emelik a határértékeket. Mind a megoldás rossz, az első azért, mert hazavághatja a hatalmas gazdasági súllyal rendelkező autóágazatot, ami a mostanáig a szabálymegkerülésre optimalizálta magát. A másik azért, mert azzal durván és nyilvánvalóan ártanának a környezetnek, ráadásul politikusok szembe köpnék saját magukat. Ezért aztán a legvalószínűbb forgatókönyv rövidtávon az egész kérdés elkenése lesz: kemény szóbeli kiállás után a szabályozói oldal valószínűleg szigorú, de a jövőbe vesző elvárásokkal, átmeneti időszakkal, egymás mellet párhuzamosan létező határértékekkel operál majd. 

Rovatok