Kicsivel több mint fél százalékkal emelkedtek a VW-csoport eladásai az USA-ban szeptemberben az egy évvel ezelőtti időszakhoz viszonyítva, írja a Portfolio. Ebből az adatból is látszik, hogy a múlt hónap 18-ai dízelbotrány egy fejlődőben levő piacon robbant, hatása azonban még nem érezhető a szeptemberi statisztikán, valószínűleg az októberin fog először meglátszani.
A növekedés nagy része az Audinak köszönhető, amely nagyon jó évet zárt Amerikában, csak szeptemberben több mint 17 ezer darabot értékesítettek belőle, ami éves összehasonlításban 16,2 százalékot jelent. A mostani bizalomvesztés után kérdéses, mikor állhat be újra hasonló növekedési ütem, pláne, hogy az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal még mindig nem adta meg a forgalmazási engedélyt a Volkswagen legújabb dízeljárműveire.
Az új autók forgalmazásával Európában is bajba került a cég. Nem elég, hogy Romániában 300 eladatlan kocsit nem engednek regisztrálni, a britek is felfüggesztették 4000 új Volkswagen, Audi, Seat és Skoda eladását - írja az MTI.
A Credit Suisse legfrissebb számításai szerint a cégcsoportnak összesen akár 23-78 milliárd eurós veszteséget is okozhat a botrány. Az elemzők ebbe beszámolták a bírságokat, a visszahívásokat és az egyéb járulékos költségeket is. Még ha a legalacsonyabb becsült veszteséget, 23 milliárd eurót vesszük is alapul, ez a gyártó négy évnyi nyereségével ér fel a botrány után várható, lecsökkent profittal számolva, írja a Portfolio.
A várható költségek becslését az ügy várhatóan hosszú elhúzódása is nehezíti. A Volkswagennél egy hete folyó tárgyalás végén a vállalat felügyelőbizottsága pénteken közölte, hogy a vizsgálat várhatóan több hónapig tart majd. Ezalatt az idő alatt tervezik kivizsgálni az összes károsanyag-kibocsátási értékek manipulálásában érintett motort. Emiatt azt is javasolta a felügyelőbizottság, hogy a november 9-re tervezett közgyűlést halassza későbbre a vállalat. A tárgyaláson szóba kerültek a várható költségek fedezésére irányuló tervek is, felmerült többek között, hogy a vállalat a közeljövőben részvénykibocsátásba kezd.
Az egyetlen érintett, aki már megnyugodhat, az a lemondott vezérigazgató, Martin Winterkorn, vele szemben ugyanis az ügyészség rekordgyorsasággal megszüntette az eljárást, írta tegnap az MTI. A bukott cégvezető korábban is azt állította, hogy nem tudott a vállalatnál folyó nagy léptékű csalásról, és most a hatóságok is megállapították, hogy a személye elleni eljáráshoz nem áll rendelkezésre elég konkrét és megalapozott gyanú. Ezzel szemben Franciaországban több eljárás is megindult pérhuzamosan a VW-csoport ellen. A párizsi ügyészség súlyos csalással vádolja a gyártót, emellett egy környezetvédő egyesület, a VW-tulajdonosok és a részvényesek egy-egy csoportjai is feljelentette a céget. A francia környezetvédelmi minisztérium már vizsgálja, hogyan tudnák visszakövetelni a vállalattól az állami támogatást, amit az alacsony kibocsátásúnak hazudott járművel után nyújtott a vásárlóknak, írja az MTI.
A spanyol kormány ugyanezen igényét már korábban jelezte, a Volkswagen azonban ma közölte, hogy nem fogják visszafizetni az autónként 1000 eurós támogatást a spanyolknak. A cég azzal érvel, hogy ezt a pénzt nem a nitrogén-oxid, hanem a szén-dioxid kibocsátásának csökkentéséért adták, utóbbival pedig nem csalt a gyártó.