Eddig húzta folyamatosan csökkenő eladások és növekvő adósság mellett a világ egyik leghipszterebb ruhamárkája, az American Apparel. A szexuális töltetű reklámkampányairól és a volt vezető botrányairól elhíresült cég hétfőn csődvédelmet kért a delaware-i bíróságon - írja a New York Times.
Az American Apparelt Dov Charney alapította 1989-ben. A márka mögötti nagy ötlet az volt, hogy különleges stílusú ruháikat teljes egészében az USA-ban gyártják majd, és jó drágán árulják. Ez olyannyira bejött, hogy mostanra az AA 19 országban van jelen 260 üzlettel, amit profin felépített imázzsal és provokatív, szexuálisan explicit reklámokkal értek el. Nem csak a márka hirdetési gyakorlatában volt jelen ez az irány, az alapító Charney is botrányhőssé nőtte ki magát az idők során: többek között arról híresült el, hogy meztelenül, a nemi szervére egy szál zoknit húzva tartott céges megbeszéléseket, a róla cikket író újságírónő előtt maszturbált és saját alkalmazottait molesztálta. A cég dolgozói közül többen feljelentést is tettek ellene szexuális zaklatás miatt, és ez már az igazgatóságnak is sok volt: 2014-ben kirúgták a Charney-t. Az AA arculata viszont eddigre már sokat vesztett fényéből, ami valószínűleg hozzájárult a népszerűségvesztéshez, de az utóbbi évekbeli visszaeséséről nem csak ez tehet.
A márka jómódú tinédzserek körében volt a legnépszerűbb, a válságot azonban ők is megérezték. Az American Apparel eladásai pár éve már csökkenőben vannak, hiába a márka hip imázsa, és a tudat, hogy a cég egyébként átlagon felül gondoskodik alkalmazottairól (rengeteg bevándorlót alkalmaznak a minimálbér kétszereséért, az egészségbiztosítást és a nemzetközi telefonbeszélgetések díját is állják), szűkös időkben kevesen hajlandóak 30 dollár körüli összeget kifizetni egy pólóért. 2015 második negyedévében 17 százalékot estek az eladások, ez zsinórban a tizedik csökkenő negyedév. Az elmúlt öt év során összesen 340 millió dollárt buktak, adósságállományuk is 311 millió dollárra rúg.
A csődvédelem után a vállalatvezetés kísérletet tesz a cég átszervezésére, a hitelezőkkel abban állapodtak meg, hogy a gigantikus adósságállományból 200 millió dollárt átváltanak tulajdonrészre a megújult cégben. A költségcsökkentés kapcsán szárnyra kaptak olyan hírek, hogy az AA elköltöztetné gyárait El Salvadorba és Mexikóba, a vezetés azonban kategorikusan cáfolta ezt, mivel szerintük az egész márka lényegében attól értékes, hogy a ruhák az USA-ban készülnek.