Továbbra sincs megállapodás a nagy dohánycégek és az Országos Dohányboltellátó között. A háttérben szándékos bojkott állhat, a gyártók megpróbálják szabotálni az új rendszer működését, közben kivárnak, hátha az EU hamarosan betiltja az egészet, és visszatérhetnek. Jövő héttől él a dohányboltellátó monopóliuma, de a BAT-on kívül nincsenek beszállítóik. A trafikosok raktároznak, de ha kifogy a Marlboro, mehetünk a piacra okosba beszerezni.
Eddig is lehetett sejteni, hogy gondok vannak az Országos Dohányboltellátó körül, de volt rá esély, hogy az új rendszer tényleges indulásáig ezek megoldódnak. A legújabb, dohányboltosoktól származó információk szerint azonban a zsíros üzletből kimaradt dohánygyártók bekeményítettek, és egyáltalán nem szándékoznak megállapodni az ODBE-val, így szállítani sem fognak neki. Inkább várnak még egy kicsit, hátha az Európai Bizottság elkaszálja a mutyigyanús monopóliumot. Ez legkorábban december elején történhet meg, de mit fognak addig szívni a dohányosok?
Magyarországon négy nagy dohánygyártó van jelen, közülük csak egy tudott a zsírosbödön közelébe férkőzni. Ez a British American Tobacco (BAT), amely érdekes körülmények között nyerte meg a dohánynagykereskedelmi koncessziót a Tabán Trafikkal együtt. A BAT-ra valószínűleg azért volt szükség az Országos Dohányboltellátó létrejöttéhez, mert a mostanáig jelentéktelen méretű Tabán Trafik egyedül nem tudta volna kilogisztikázni az összes trafik ellátását.
A többi nagy viszont kimaradt a buliból, és ezt nem is hagyták annyiban. A piacvezető Philip Morris, a JTI és az Imperial az Európai Bizottsághoz fordult az ügyben. Az eddigi információk alapján úgy tűnik, Brüsszelben sem szimpatizálnak a ODBE helyzetbe hozásával: a belső piaci szabályozásért felelős EU-biztos, Elżbieta Bieńkowska szokatlanul durva kritikával illette a kormányt, egész pontosan azt mondta: sehol nem ennyire feltűnő Európában, hogy csak olyanok árusíthatnak dohányterméket, akiknek jó a kapcsolatuk a kormánnyal.
Magyarország erre visszatámadott, és a nemzetközi dohánylobbi emberének nevezte Bieńkowskát, ez azonban nem hatotta meg az uniót. Úgy tudjuk, hogy Brüsszelből kérdéseket küldtek a kormánynak a dohánynagykereskedelem új szabályozásával kapcsolatban, amelyekre december elejéig van idejük válaszolni.
Ha a válaszban nem tudják az eurokraták számára is meggyőző módon kifejteni, hogy miért így kellett ezt a szabályozást megalkotni,
Ez nem lenne példa nélküli, Magyarország többször kénytelen volt már visszavonulót fújni az utóbbi években, legutóbb például a sávos reklámadóról, sávos élelmiszerlácfelügyeleti-díjról, dohánycéges különadóról és a teljesen szabad pálinkafőzésről is le kellett mondania. A dohányos eset az eddigi reakciók alapján különösen szúrhatja az Unió szemét, így a gyártóknak jó esélye van rá, hogy csak egy rövidebb időszakot kell kibekkelniük úgy, hogy sehol nem árulják a termékeiket Magyarországon.
Igen ám, de a rövidebb időszak is alsó hangon 3-4 hétre rúghat. Az ODBE kizárólagos trafikellátási joga november 1-től él, de pont az átmeneti időszakban várható malőrök miatt beiktattak a törvénybe egy kéthetes átmeneti időszakot, így november 17-ig még az ODBE mellett a régi szereplők is szállíthatnak a dohányboltokba.
A trafikosoknak muszáj is volt élniük a lehetőséggel, ha nem akartak áruhiánytól szenvedni: mivel a megállapodás nem akar létrejönni a dohánynagyker és a három nagy gyártó között. November folyamán még mindenki a bejáratott csatornákon szerezte be a Philip Morris, a JTI és az Imperial termékeit.
Ennek a lehetőségnek a jövő héttel vége. Az ODBE nem megkerülhető többé,
kivéve persze a BAT saját termékeit, mint például a PallMall, a Dunhill, a Sopianae vagy a Lucky Strike. Viszont ne lepődjünk meg, ha Marlborót, Helikont, Multifiltert, Philip Morrist, vagy Benson&Hedgest, Golden Gate-et nem látunk a polcokon: a trafikok ugyan igyekeztek betárazni ezekből a termékekből, de raktárkapacitások végesek.
A körülményeket figyelembe véve egyelőre nem tűnik valószínűnek, hogy a felbőszült dohányóriások kötélnek álljanak az ODBÉ-nak. Ennek egyik oka, hogy a dohánynagyker állítólag monopolhelyzetét kihasználva nagyon kemény feltételeket támaszt feléjük.
Egészen novemberig, vagyis a nemzeti dohányellátó indulásáig úgy nézett ki, hogy egy 1000 forintos cigaretta árának 54,8 százaléka volt jövedéki adó, 21,3 százaléka áfa, 10 százalék maradt a nemzeti dohánybolt tulajdonosánál, és 13,9 százalék a dohánycégnél. Cserébe a dohánycég ebből oldotta meg az ellátást is.
A dohányellátóval együtt a helyzet megváltozott: a 10 százalékos kötelező árrés 13 százalékra növekedett, ebből a kiskereskedő árrése 10-11,5 százalék, a dohánycégnél mindössze 10,9 százalék marad, a nemzeti dohányellátó pedig egészen 3 százalékot elvisz. A gyártók állítják, ők ennél eddig kevesebből hozták ki a szállítást, és most, hogy ne csökkenjen az árbevételük, akár 2-300 forintot is emelniük kell majd egy doboz cigaretta árán.
Sokallják a dohánymultik a bőre szabott, 60 napos fizetési határidőt is, amelyet az ODBE saját maga számára határozott meg, vélhetően azért, hogy a folyton náluk parkoló rengeteg pénzt befektethessék további profit reményében. Új információ, hogy a nagy gyártók az ODBE furcsa garanciaelképzelései miatt is berághattak: úgy tudjuk, hogy a dohányboltellátó azt a feltételt szabta, hogy a termékekért addig a pillanatig a gyártó vállal garanciát, amíg az nem érkezik meg a trafikba.
Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy
Ezen kívül az is bejátszhat a kompromisszumképtelenségbe, hogy a gyártók az eddigi jelek alapján joggal bízhatnak egy számukra kedvező EU-s ítéletben. Ha ez bekövetkezik, és az ODBE nem jöhet létre ebben a formában, akkor nekik sokkal jobban megéri ezt az időszakot átvészelni valahogy úgy, hogy nem árulják sehol a cigijeiket. Cserébe azt nyerik, hogy nem kell lufira felszámolniuk az egész, már kiépült hálózatukat, kirúgniuk vagy máshova átszervezniük az alkalmazottaikat – így rögtön készen állhatnak az új helyzetben, ha a bizottság elkaszálja a nagykereskedelmi monopóliumot.
A bojkottról megkérdeztük a Philip Morrist is, akik szűkszavúan továbbra is csak annyit közöltek, hogy még mindig nem állapodtak meg az ODBE-val, de a pontos körülményekről és a terveikről nem nyilatkoztak. Megkerestük a Dohányboltellátót is az ügyben, ők a cikk megjelenéséig nem reagáltak.
A dohánygyárak ugyan jókora bevételtől eshetnek így el, de ha bejön a számításuk, akkor hosszabb távon akár beleférhet nekik egy esetleges bojkott. Más kérdés, hogy a kormánynak vannak még a tarsolyában eszközök a cigicégek ellen, amiket bosszúból bevethetnek, ha gyártók nagyon ugrálnak. Ilyen például a korábban már belengetett egységes csomagolás, amely a mostani elrettentő képeknél is jobban uniformizálná a cigisdobozok kinézetét, illetve a szálanként 4 forintos cigaretta különadót.
Bár egészségügyi okokból fontos cél a dohányzás visszaszorítása, a költségvetésnek elég nagy bevétele jön dohányból. Viszont ha egy rakás cigarettatípust nem lehet majd kapni, az háromféle irányba hathat: csökkenhet a cigaretta iránti kereslet, nőhet a cigaretta-feketekereskedelem, vagy az emberek átállhatnak más márkákra. Ezek közül csak az utolsó verzió nem okoz adóbevétel-kiesést egy esetleges cigarettahiány esetén.
A kereslet, vagy a legális kereslet gyengülése a trafikoknak a legrosszabb, őket ugyanis senki nem fogja kárpótolni azért, ha az emberek az ínséges időszakban inkább a Keleti pályaudvarhoz mennek zárjegy nélküli ukrán csempészcigarettáért. A cigihiány olyan embereket is a feketepiac irányába terelhet, akik eddig nem éltek ezzel a lehetőséggel, viszont ha áttérnek illegális beszerzési csatornákra, akkor visszaszerezni már nehezebb lehet őket.
Talán az ODBÉ-t üzemeltető BAT, amely egyben cigarettagyártó is az egyetlen szereplő, aki átmenetileg profitálhatna egy ilyen helyzeten, mivel a trafikokba betévedők egy darabig csak az ő termékeik közül válogathatnának.