Marlboro, Multifilter, Philip Morris, Benson&Hedges, Golden Gate, Symphonia, Mustang, Főnix, West, Gauloises, Davidoff – ezek a márkák hamarosan mind eltűnhetnek a trafikok polcairól. November 17-ig ugyanis sem a Philip Morris, sem az Imperial Tobacco nem egyezett meg az állami dohányellátóval, márpedig innentől csak ők szállíthatnak cigarettát a trafikokba.
Mint ismert, a koncessziót egy sokat vitatott és az EU által is kifogásolt pályázaton Sánta János cége, a Tabán Trafik nyerte el a British American Tobaccóval (BAT) karöltve. A belőlük összeálló Országos Dohányboltellátó (ODBE) egy doboz cigaretta árának nagyjából 3 százalékát teszi el, emiatt viszont a gyártók ennél nagyobb mértékű áremelésre kényszerülnek.
Átmenetileg több márka pedig el is tűnhet a polcokról. Sem a Phillip Morris, sem az Imperial Tobacco nem egyezett meg az ODBE-val, holott a BAT mellett ők a legnagyobbak a magyar piacon. Állítólag kivárnak: jó esély van ugyanis arra, hogy az Európai Bizottság elkaszálja a dohányellátós törvényt.
Az ODBE kizárólagos trafikellátási joga egyébként november 1-jétől él, de az átmeneti időszakban várható malőrök miatt beiktattak a törvénybe egy kéthetes türelmi időszakot, így november 17-ig az ODBE mellett még a régi szereplők, így a Philip Morris és az Imperial is szállíthatott a dohányboltokba. Trafikos forrásaink szerint mindenki betárazott az ínséges időkre, a raktárkapacitások azonban végesek.
Fodor Sándor, az ODBE kommunikációs vezetője az Indexnek elmondta, a két nagy céggel továbbra sincs megállapodás, eddig mindössze az Alföld Tabakkal, a BAT-tal, a Continentallal, a Danczekkel, a Tabán Trafikkal, a TTI-vel és a JTI-vel sikerült megállapodni.