A világ sörgyártásának tetemes része néhány kézben összpontosul, ráadásul a szereplők száma csökken. Most a vezető sörgyár a történelem egyik legnagyobb felvásárlására készül, megveszi a fő versenytársát. Itthon is csak a kis manufaktúrák vannak magyar kézen, a többi gyár a söróriásoké, és a hazai piacra még a világpiacnál is kevesebben gyártanak. Sördiagramokon összeszedtük, melyik márkát ki gyártja, ki mekkora szeletet hasít a tortából, hogyan harcolnak a multik az egyre divatosabb kisüzemekkel.
Nagy átalakulás készül a globális sörpiacon, a négy vezető sörgyártó közül a legnagyobb AB InBev megveszi a listán utána következő SABMillert. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány érdekes tényt Magyarország és a világ sörgyártóiról.
A világ sörpiacának kétharmadáért mostanáig három vállalat felelt: az AB InBev, a SABMiller és a Heineken. A fennmaradó részen három másik említésre méltó vállalat, a Carlsberg, a Molson Coors és az Asahi, illetve az együtt összesen 20 százalékot kitevő kisebb főzdék osztoztak.
A piacvezető nem túl szépen csengő neve nem azért ilyen, mert nem tudtak jobbat kitalálni: az AB InBev 7 éve létezik mai formájában, és egy csomó cég fokozatos összeolvadásából keletkezett, amit a nevükben is jeleznek. A 2008-as felvásárlás során az amerikai Anheuser-Busch sörgyárat vette meg a belga-brazil InBev, amely maga is két másik cég, az AmBev és az Interbrew összeolvadásának terméke.
A helyzet most annyiban bonyolódik, vagy más szempontból egyszerűsödik, hogy a sörmamut megvásárolja legnagyobb versenytársát, a SABMillert, amely a dél-afrikai SAB és az amerikai Miller összeolvadásával keletkezett korábban.
Magyarországon 72 sörfőzéssel foglalkozó cég van bejegyezve, de
ezek a Heineken, a Dreher és a Borsodi, illetve kisebb súllyal, de jelen van még a Pécsi Sörgyár is. A négyesfogatból három csak a neve alapján magyarnak tűnik, de igazából nem ez a helyzet.
A Borsodi korábban az AB InBevé volt, de aztán eladták a CVC Capital Partnersnek, ami beolvasztotta egy Starbev nevű, Közép-Kelet-Európában 9 sörgyárat üzemeltető cégbe. A Starbevet és vele a Borsodit is aztán 2012-ben megvette az amerikai Molson Coors. A Pécsi Sörgyár tulajdonosa ugyan nem szerepel a világ söróriásai között, de ez sem magyar: az üzemet a Bécs melletti Ottakringer vette meg több mint húsz éve.
A Heineken Hungária 2005-től van jelen itthon a mai formájában, ekkor vásárolta meg a többek között a Soproni Sörgyárat is tulajdonló Brau Union Hungária részvényeinek többségét. A Dreher tulajdonosa 1993 óta a SAB, majd újabban már a SABMiller, tehát a hazai gyártók közül őket érinti közvetlenül a mostani ügylet annyiban, hogy a tulajuk mostantól az AB InBev lesz.
Érdekes, hogy bár a világ sörpiacán is nagyon kevés, és egyre kevesebb a jelentős szereplő, Magyarországon még ennél is durvább a helyzet: gyakorlatilag 95 százalékban három gyár által termelt vagy importált söröket fogyasztunk. Ez meglepő lehet annak tükrében, hogy mekkora lelkesedés övezi mostanában a kézműves söröket, de a valóságban ezek még mindig nem teszik ki a sörfogyasztás 1 százalékát sem.
Mikor lekapunk egy párszáz forintos doboz sört a boltban a polcról, akkor talán kevésbé gondolunk bele, hogy mekkora üzlet a sörgyártás. Pedig nem kis bizniszről van szó, a napi fogyasztási cikkeket gyártó cégek közül a legsikeresebbek évi 100 milliárd dollár dollár körüli árbevételt érnek el. Jelenleg egyébként a Nestlé számít a legnagyobbnak közülük, de ezt a helyzetet hamar megváltoztatja majd az AB InBev a versenytárs felvásárlásával. EBITDA-alapon számolva a két sörcég összeolvadásával keletkező gigavállalat évi 24 milliárd dollárral rendelkezik majd, amivel pont megelőzi majd a Nestlét, és ebből a szempontból a világ legnagyobb napi fogyasztási cikkeket (FMCG-termékeket) gyártó vállalata lesz.
Egyébként már maga SABMiller-felvásárlás során is elképesztő összegek mozognak: az AB InBev 106 milliárd dollárért veszi meg kisebb versenytársát.
Az újonnan létrejövő cég pedig az első lesz a világon, amely gyakorlatilag totális földrajzi lefedettséggel rendelkezik, ráadásul ők uralják majd Afrikát és Ázsiát, a legdinamikusabban növekvő piacokat is. A söróriásnak márkák terén is iszonyúan széles palettája lesz, 400 különféle sört, ezen belül az amerikai piac top 10 legnépszerűbb söréből nyolcat ők fognak gyártani. Többek között a Budeweiser, a Miller, és a Stella Artois tartozik majd hozzájuk.
A magyar kézműves sörforradalom egyelőre főleg a belpesti kerületekben érezteti a hatását, és piaci részesedés tekintetében szinte elhanyagolhatóak a kis sörfőzők, de a vannak olyan helyek a világon, ahol már jelentősebbek. Az USA-ban az elmúlt öt évben a mind a kis sörfőzdék, mind a kézműves sörök eladása megduplázódott, ezen belül csak tavaly 18 százalékkal tudtak növekedni a kicsik, míg a Budweiserhez hasonló nagyipari AB InBev-sörök részesedése 50 százalékról 45 százalékra esett vissza.
A nagy gyártók persze nem nézik tétlenül a folyamatot. Változatos eszközök állnak rendelkezésre a sörmanufaktúrák ellehetetlenítésére:
Az alkohollal foglalkozó felmérések négy nagy csoportba osztják a piákat: sör, bor és tömény és egyéb. A legtöbb alkoholt, konkrétan az összes felét égetett szeszek formájában viszi be a szervezetébe a világ népessége. A listán a második a sör 35 százalékkal, a bor csúnyán lemaradva 8 százalékot tesz ki. Ezen belül viszont hatalmas a szórás, különböző országok alkoholfogyasztási szokásai nagyon eltérőek, mint azt a lenti ábra is mutatja. Érdekes, hogy Magyarország azon kevés országok egyike, ahol a nagyon kiegyenlített az alkoholfajták fogyasztása.
Az egy főre vetített sörfogyasztásban természetesen a csehek az elsők, utánuk következnek az osztrákok és a németek.
a Food Republic gyűjtése szerint, ami egy szuper interaktív ábrán meg is mutatja a top 50 sörös ország sorrendjét.
(Címlapkép illusztráció: szarvas / Index)