"Az Uber tegnapi közleményében azt írták, korszerű szabályozásra van szükség. Felhívom az Uber figyelmét, hogy ez a szabályozás tavaly nyáron megszületett, és augusztusban életbe lépett" - mondta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke kedden a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara VI. Közlekedési Osztálya (BKIK), a BKIK Taxis szakmai kollégiuma, a FUVOSZ és az OTSZ közös sajtótájékoztatóján.
Metál elmondta, hogy az adóhatóság megállapította, hogy az uberes sofőröknek nincs semmilyen engedélye, ezért az ügyészséghez fordultak, hogy vizsgálják ki a költségvetési csalás gyanúját. "Nem csak azért vonultak a taxisok az utcára, mert csak a saját megélhetésüket érzik veszélyben, hanem azért is mert megelégelték a teszetosza bürokráciát, valamint a hatóságok lanyha és érdektelen magatartását" - mondta. Metál azt is közölte: Orbán Viktornak és a magyar kormánynak is levelet küldtek, amiben arra kérik a kormányt, hogy tartassák be a kormányrendeletet.
Az utcán tiltakozó taxisokról azt mondta, arról van szó, hogy elfogyott a türelme azoknak a taxisoknak, és már a taxis szervezetekben sem bíznak. Ők így, a maguk módján tudnak tiltakozni, mert ők sem a versenyt ellenzik, csak azt szeretnék, hogy mindenkire ugyanazok a szabályok vonatkozzanak. Az uberes autókat leköpködő taxisokra vonatkozó újságírói kérdésre ugyanakkor azt is elmondta, hogy bár az utcán lévő sofőrökkel azonosak a céljaik, a sajtótájékoztató megjelenő szervezetek célja, hogy tárgyalásos úton rendezzék a helyzetet.
Az Uberről Metál azt mondta, hogy az jelenleg semmilyen szolgáltatást nem nyújthatna legálisan, és semmilyen olyan szolgáltatást nem nyújt, amit a meglévő taxistársaságok ne nyújtatnának. "A sofőrök nem fizetnek a végzett szolgáltatások után adót, ezzel akár évi 3 milliárd forintos kárt is okozhatnak a költségvetésnek. Az Uber a munkahelyek megteremtését hirdeti, de egy alkalmazottja sincs. Tb-járulékot semennyit nem fizet. Az Uber az egyetlen cég ma az országban, ahol úgy lehet sofőrködni, hogy egyáltalán nem kell utána adót fizetni" - sorolta a taxisok sérelmeit Metál.
Nem a modernséggel van bajunk, nem azzal, hogy applikációkat átvegyünk, mert ha az utasoknak erre van szüksége, akkor átvesszük őket
- mondta, de azt is hozzátette, hogy a jelenlegi állapot alapján úgy tűnik, mintha az lenne a cél, hogy a magyar kisvállalkozók tönkremenjenek. "Ha az Uber által alkalmazott módszer legális lenne, akkor a taxisok is ezt a módszert használnák" - mondta, és hozzátette, hogy azt gondolja, a taxisoknak tanulnia kell az Uber előnyeiből, de ha most nincs megoldás, akkor annak az az üzenete, hogy ebben az országban mindenki azt csinál, amit akar, és senkinek nem kell adót fizetnie.
Dudás Zoltán, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara VI. Közlekedési Osztályának elnöke szerint az alapvető probléma, hogy az Uber egy jelenség:
Egy innovatív megoldást hirdet, de csak abban innovatív, hogy hogyan lehet az adóforintokat kipumpálni az országból.
"Az Uber azért veszélyes jelenség, mert azt hirdeti, hogy az utas és sofőr is jól jár, de valójában senki nem jár nagyon jól, csak az Uber, ami nem fizet adót. Sokan úgy tudják most, hogy most az Uber legálisan működik, aminek a szöges ellentéte igaz" - mondta. Dudás szerint az Ubernek az a célja, hogy majd egyedüliként a piacon egy sokkal drágább szolgáltatással jelenjen meg a piacon, ha már eltűntek a versenytársai. "A mi célunk, hogy ezt a helyzetet a kormánnyal tárgyalásos úton rendezzük, és megakadályozzuk" - mondta.
Peredi Péter, a (FUVOSZ) főtitkára azt mondta, eljutott hozzá egy kormányzati dokumentum, ahol végigveszik azokat a megoldásokat, ahogy az Ubert más európai városokban szabályozták. "Egyetlen olyan példát sem láttam, ahol teljesen legális lett volna, olyat viszont igen, amilyen a magyar is, tehát hogy ugyanazok a szabályok vonatkozzanak mindenkire" - mondta, és felemlegette a spanyol példát, ahol az Uber 2014 óta egyáltalán nem elérhető, teljesen be van tiltva, és Romániát, ahol Peredi szerint hatékony szankciókkal állítják meg a terjedését.
Peredi azt mondta, a jelenlegi helyzet főleg azért alakulhatott ki, mert az NKH-nál emberhiány van, és ezért nem tudják hatékonyan betartatni a szabályokat. "Amikor a NAV-osok 500-an tartottak ellenőrzést nagyon örültünk, de ennyi embere összesen nincs a többi ellenőrző szervezetnek" - mondta, de jelezte, hogy biztos benne, hogy lesz megoldás a problémájukra.