Horvátország autópálya-matricák bevezetését tervezi az eddigi fizetőkapus rendszer helyett – mondta Oleg Butković tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter a horvát közszolgálati televízió Poligraf című műsorában.
A miniszter az MTI szerint elmondta: a Horvát Autópályák Vállalat (HAC) és a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ) mielőbbi szerkezetátalakítására van szükség.
„A kormánynak az a célja, hogy érintés nélküli díjfizetési módot vezessen be” – mondta. A végleges döntés előtt még megvizsgálják az előzetes elemzéseket.
A matricák áráról nem akart beszélni, mert szerinte az még túl korai volna. Figyelembe veszik majd a horvát állampolgárok életszínvonalát.
A szakszervezetek határozottan ellenzik az autópálya-matricák bevezetését.
Mi nem tranzitország vagyunk, a mediterrán országokban fizetőkapus rendszer van
– mondta Mijat Stanić, a szakszervezet képviselője, aki szerint így a különbséget az árban az államnak kell majd fedeznie.
Egy korábbi tanulmány szerint, amit a Večernji List című napilap ismertetett, az autópályadíjból származó bevételek a matricák bevezetése után sem esnének vissza, vagyis maradna a 2,2 milliárd kuna (közel 93 milliárd forint) éves bevétel. Azzal a különbséggel, hogy a kiadások nagyban csökkennének, hisz megszűnnének a fizetőkapuk, és ezzel együtt körülbelül nyolcszáz munkahely is.
A horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni azokat. 2014-ben a HAC és az ARZ kötelezettségei körülbelül egymilliárd euróra (322 milliárd forint) rúgtak.
A horvát kormány decemberben újabb 200 millió euró értékű hitelt hagyott jóvá a HAC-nak az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD). Ezt azzal magyarázták, hogy a HAC-nak 2016-ban 466 millió euró törlesztőrészletet és 109 millió euró kamatot kell kifizetnie a korábban felvett kölcsönből, amelyet a vállalat saját bevételeiből nem tud fedezni.