A jó hír az ubereseknek, hogy lehet legálisan uberezni. A rossz hír, hogy akik eddig nem szabályszerűen csinálták, azok most egy rakás pénzt és időt fordíthatnak arra, hogy legálisan uberezzenek. Persze csak akkor, ha ők maguk megfelelnek a feltételeknek. De a budapesti taxisokra vonatkozó rendelet miatt aki a fővárosban akar uberezni, annak nagyon nem éri meg legálisan.
Valójában az Ubert nem tiltotta be a kormány, mindössze annyi történt, hogy a tiltakozó taxisok nyomásának engedve keményen fellép azok ellen, akik engedély nélkül ubereznek. És hát ők elég sokan vannak, az uberezők többsége ugyanis "hobbitaxis". Akiket a hatóságok rajtakapnak, azok rendesen megszívják: a kocsijukról leveszik a rendszámot (azaz kivonják a forgalomból) és több százezer forintos bírságot kapnak. Itt megismerhet egy konkrét esetet, hogy mindez hogyan zajlik.
Persze akik betartják a szabályokat és legálisan ubereznek, azoknak a jövőben sincs mitől tartaniuk. Csak ugye ők vannak kevesebben.
Ha privátban, azaz nem egy személyszállító cég alkalmazásában uberezik valaki (és ugyebár ez a gyakori, hiszen pont ez a lényege az Ubernek), akkor először két tanfolyamot is el kell végeznie. Igen, jól olvasták: kettőt.
Mivel saját vállalkozásként szállít utasokat, így először egy Személygépkocsis személyszállító vállalkozó tanfolyamot, aztán pedig Személygépkocsis személyszállító gépkocsivezető tanfolyamot kell elvégezni, és persze mindkét tanfolyam után vizsgát kell tennie.
Ezek a vizsgák elméletből és gyakorlatból állnak, csak néhány téma, amiből vizsgát kell tenni: KRESZ, hibaelhárítás, vezetéselmélet, speciális vezetéstechnikai ismeretek, helyismeret, idegenforgalmi ismeretek, a fedélzeti, navigációs eszközök ismerete, előírások, jogszabályok ismerete stb.
De ahhoz, hogy a tanfolyamokat elvégezhessük, legalább 21 évesnek kell lenni, legalább két éve érvényes B kategóriás jogsival a zsebben. Ráadásul PÁV II. pályaalkalmassági vizsgát is kell tenni,
Ha megvan a PÁV-vizsga és a tanfolyam, akkor lehet vállalkozóként szállítani utasokat, de ehhez adószám kell. A kocsiba ugyan nem kell taxaméter, de
Az is fontos, hogy a sofőr közlekedési előéleti pontjainak száma nulla vagy legalábbis ahhoz közeli.
De az sem mindegy, hogy milyen kocsival uberezünk. Merthogy erre is vannak szabályok, és ezt is be kell tartanunk ahhoz, hogy se a rendőrökkel, se az adóellenőrökkel ne gyűljön meg a bajunk.
A taxizásnál az autónak euro IV és 10 évnél fiatalabbnak kell lennie, a személyszállításnál pedig euro IV (9 vagy magasabb besorolás a környezetvédelmi besorolásnál) vagy 7 évnél fiatalabbnak. És fontos, hogy legyen az uberezőnek vagyon-és életbiztosítása az utasra is.
Mindez nem két perc. Az engedélyeztetés hónapokig tarthat, főleg azért, mert a hatóság nem volt felkészülve arra, hogy a szigorítás miatt esetleg sokan akarják legalizálni a hobbitaxizásukat. És persze pénzbe kerül, a vizsgák éppúgy, mint a tanfolyamok. És mindez nem örökéletre szól, időnként újra kell csinálni.
Aki Budapesten uberezik, annak a helyi rendelet alapján sárgára kell festenie az autót és minden, ami a fővárosi taxisokra kötelező, rá is az. Ilyen például, hogy a fix hatósági árral kell utaztatnia (azaz árban nem tud versenyezni a taxisokkal) és sárgára is kell festenie az autót.