Az elmúlt időszakban Magyarországon is megváltozott, ahogyan a közösségi alapú gazdaságról gondolkozunk. De még széles körben nem szembesültünk egy a világ többi részén már működő modellel, az autómegosztással. (Maga a jelenség azonban nálunk is megjelent.)
A Boston Consulting Group legfrissebb publikációja szerint 2015-ben világszerte 5,8 millió ember 86 000 közösen használt autóval közlekedett, 650 millió eurós árbevételt generálva ezzel a folyamatosan növekvő piac szereplőinek.
A közösségi gazdaság talán legfontosabb jellemzője, hogy olyan szolgáltatásokat vehetünk igénybe – még ha rövid időre is –, melyeket korábban elérhetetlennek tartottunk, vagy csak egyszerűen rövid időre tartunk rájuk igényt. Csak két meglepő példát kiemelve: kölcsönözhetünk luxustáskákat vagy akár kutyát. De persze autót is.
Ez nem az utazás költségének megosztását, hanem lényegében egy autós Bubi-rendszert jelent, amely jellemzően két módon vehető igénybe: az erre dedikált parkolókban vagy azon a helyszínen található a közösségi autó, ahol az előző utas, pontosabban ideiglenes bérlő hagyta.
Európában már számos szolgáltatót vehető igénybe, többek között a DriveNow (már Bécsben is), a globális Car2Go, a Flinkster, de több kisebb, egy-egy országra fókuszáló cég is működik. 2015-ben már 490 német városban volt elérhető az autómegosztás, összesen 36 millió potenciális felhasználó vonzáskörzetében. Berlinben például 2900 autós flotta áll rendelkezésre.
A német fővárosban car sharinggel átlagosan 7,5 kilométert közlekednek egy út alkalmával, ami közel 5 euróba kerül. Lényegesen olcsóbb, mint ugyanilyen távon a taxi, amiért 19 eurót kell fizetni, ugyanakkor a szolgáltatás valamivel drágább, mint a saját autó költsége (3,5 euró) és a tömegközlekedés, amely a legkedvezőbb választásnak bizonyul (2,70 euró).
A BCG tanulmányából kiderül, hogy 2021-re várhatóan már 35 millióan veszik majd igénybe a szolgáltatást, 4,7 milliárd euróra nőhet a szektor árbevétele, és 228 000 autó lesz a rendszerben. Ugyanakkor a modell – szemben az önvezető autókkal – várhatóan nem forgatja fel gyökerestől az autóipart, inkább csak új lehetőségeket teremt a nagy autóipari cégeknek a piacszerzésre, különösen a fiatalok körében.