A tévénézők számára díjemelést hozhat, az RTL Klub és a TV2 új bevételi forrása, írja a Világgazdaság. A kábeltársaságok hosszú tárgyalásra készülnek.
A kábeltelevízió-előfizetői díjak minden bizonnyal emelkedni fognak.
- mondta a lapnak Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke, miután a kormány lehetővé tette a két országos kereskedelmi televíziónak, az RTL Klubnak és a TV2-nek, hogy pénzt szedjen a kábeles terjesztésért. A drágulás mértékét korai volna megbecsülni, attól függ, hogy a tévétársaságok mennyit kérnek majd a terjesztőktől.
Kéry azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a kábeltársaságok létrehoznak egy külön csomagot, amelyben csak az RTL Klubra és a TV2-re lehet szólóban előfizetni. Így megmérhető lenne, hogy ilyen feltételek mellett hányan tartanának igényt a két nagy tévé műsorára, és nem terítenék szét a pluszköltséget minden előfizetőre.
A kábelteltévé-előfizetők száma a KSH adatai szerint 2014 végén 2,368 millió volt, körülbelül egymillió háztartásban műholdról, 600-700 ezerben a földfelszíni sugárzással fogják az adásokat. A kábeltévések 2014 végén 1962 programcsomag közül választhattak, a tarifák a programok számától, illetve az internetes lehetőségtől függően havi ezertől tízezer forintig terjedtek.
Ha a társaságok tartják korábbi, összesen évi 5-6 milliárd forintos elvárásaikat a programdíjtól, akkor
amit a piac nem viselne el: szakértők szerint 500-600 forint körül lehet a lélektani határ. A piac kilencven százalékát a tíz legnagyobb társaság, köztük is főleg a UPC, a Telekom, a Digi, az Invitel uralja, az elmúlt években a társaságok száma megfeleződött, jelenleg körülbelül kétszázan vannak. A szolgáltatás nyereségtartalma kicsi, részben azért, mert a tartalom-előállítók az utóbbi években egyre többet kértek a kábelesektől, azok viszont nem tudtak díjat emelni.
A két nagy országos kereskedelmi televízió viszont reklámokból tartotta el magát, így a legtöbb kábelszolgáltatónál a legolcsóbb csomagba kerültek eddig. Az RTL Klub üdvözölte a kormány döntését, és rámutatott, hogy a médiapiac jelentős átalakuláson ment át, a digitális átállás és a fragmentáció következtében a csak reklámbevételre alapuló üzleti modell a televíziózásban Magyarországon sem tartható már fenn.
A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke szerint viszont akár versenyjogi kérdést is felvett a lépés, innentől kezdve ugyanis a kábeltársaságoknak, illetve előfizetőiknek olyan tartalomért kellene fizetniük, amely a digitális földfelszíni műsorterjesztést használóknak ingyen van. Kéry érvelése szerint a későbbiekben a kábeles ügyfeleknek kétszer kellene fizetniük az RTL Klub és a TV2 műsoraiért: egyrészt a havidíjjal, másrészt azzal, hogy megnézik a reklámjaikat.