Kötelezően előírná a kormány a nagyobb áruházaknak, hogy bizonyos termékekből legalább 60 százalékban magyar árut tegyenek a polcra - írja a Népszabadság. A lap úgy tudja,
Mindkét esetben igazából az a kormány célja, hogy megnyugtassa az elégedetlen tej- és almatermelőket, akik nem tudják eladni az árujukat és ezért egyre hangosabban elégedetlenek. A tejtermelők leginkább az áfacsalással behozott külföldi áruval nem tudják felvenni a versenyt, az almatermelők pedig az Oroszországgal szembeni embargó miatt elestek az egyik legnagyobb exportpiacuktól, az árutöbblet miatt pedig itthon már annyi alma van, hogy azt nem lehet normális áron eladni.
A lépés várhatóan nem fog tetszeni az EU-nak, de hogy a kormány kivédje valahogy a brüsszeli támadásokat, nem piacvédelemi, hanem fogyasztó- és környezetvédelmi érvekkel indokolná meg a szabályozásban, hogy miért is kellene többségében magyar terméket árulni a boltokban. A Népszabadság úgy tudja,
P
edig ez nem lenne olyan butaság a kormány részéről, mert a 60 százalékos szabályt nem lehet akármilyen termékkel megcsinálni: a lap által megkérdezett tejipari szakember szerint például míg tejből van annyi Magyarországon, hogy 60 százalékban feltöltsék velük a boltokat, tejtermékekből, sajtokból és hasonlókból ezt már nem lehet megoldani.
A Népszabadság azt is írja, hogy a kormány továbbra sem tett le arról, hogy valamilyen büntetőadót vessen ki a multinacionális üzletláncokra, bár az előző próbálkozást, az "élelmiszer-felügyeleti díjat" Brüsszel felfüggesztette. A kormány most arra figyelnek nagyon, hogy a lengyel kormánynak sikerül-e elfogadtatnia az Európai Bizottsággal az ott kitalált, a magyarnál kevésbé radikális multiadóját.