Nem fog elkezdődni novemberben az M3-as metró felújítása, mivel addigra nem lesznek adottak ehhez a műszaki feltételek. Reálisan februárra-márciusra tolódik a leállás - nyilatkozta a Portfoliónak Mészáros Csaba, a MABI-Bus Kft. vezetője, akinek cége a tervek szerint a felújítás alatt használt pótlóbuszok felét szállíthatja majd.
Mészáros szerint a csúszás oka, hogy "a politikusok mindig mindent az utolsó pillanatra" hagynak, a pótlóbuszok már rég legördülhettek volna a gyártósorról.
Mészáros annak kapcsán adott interjút a gazdasági portálnak, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdán dönt a metrópótló buszok beszerzéséről. A Matolcsy György jegybankelnök unokatestvérének, Szemerey Bertalannak az érdekeltségi köréhez köthető MABI egy tavalyi tenderen 75 félkész, összeszerelést igénylő busz leszállítását nyerte el. Az eredeti tervek szerint további 75 buszt szállíthatna a lengyel Solaris, mégpedig a Mabinál darabonként 13 ezer euróval, azaz nagyságrendileg 4 millió forinttal olcsóbban.
Ezen, mint arról beszámoltunk, Tarlós és a BKV vezetése gondolkodóba esett, majd annak pártjára állt, hogy csak kész lengyel buszokat vegyenek a metrópótláshoz. Közben a kormány azonban meghirdette a nemzeti buszstratégiát, és azt hangoztatja, hogy a magyar tömegközlekedésbe magyar busz kell.
Ráadásul Mészáros Csaba szerint egy további, ismeretlen szereplő is megpróbálja félrevinni a pótlóbusz-beszerzést. A gyáros a Portfoliónak azt mondta, egy oldalon áll Tarlós István főpolgármesterrel, de "van egy másik illető, akire oly sokszor hivatkozott már a főpolgármester, de a nevét nem merte elárulni". Ez utóbbi személy pedig azt akarja elintézni, hogy a buszpótlást szervezze ki a főváros egy külső cégnek.
"Abban biztos vagyok, hogy kiszervezéssel egy magyar busz sem lesz. Sőt, arra is feltenném a vagyonomat már most, hogy ki fogja megnyerni és milyen buszokkal" - mondta Mészáros.
Korábban az Indexhez is eljutottak olyan információk, miszerint egy befolyásos kormányzati háttérember ki akarja szerveztetni a metrópótlást, noha ez utóbbi konstrukció drágább lenne, mint a buszbeszerzés.
Mészáros Csaba arról is beszélt, hogy hiába drágább a magyar busz darabja 13 ezer euróval, mint a lengyel gyártmány, szerinte jobban megéri a BKV-nak a MABI buszait használni, mint a Solarisokat, mert előbbieknek alacsonyabbak az alkatrészárai, négy fővel nagyobb a befogadóképességük, és Budapesten gyártanák őket, ami után a fővárosnak is adóznának. Arról is beszélt, hogy szerinte a Solaris lenyomja az árait, hogy ezzel szerezzen piacot, és hiába ajánl garanciát a buszaira, ezt szerinte nem elég jó konstrukcióban teszi.
"Venne ma bármelyik európai választópolgár 4 százalékkal olcsóbb külföldi epret, tejet, paradicsomot, ha vehet hazait is?" - fogalmazott Mészáros Csaba. És azt is felemlegette: ha a kormány nemzeti buszstratégiát akar, akkor "csak remélhetjük, hogy (...) figyelnek erre az önkormányzati döntéshozók is".
Azt mondta, ha megkapják az üzletet, garantálni tudja, hogy háromnegyed éven belül leszállítják a 75 buszt.
A nemzeti buszstratégiával kapcsolatban Mészáros Csaba némileg ellentmondott a tervet bejelentő Lázár János szavainak. A Miniszterelnökséget vezető miniszter ugyanis arról beszélt, hogy 7-8 potenciális magyar buszgyártó van, de Mészáros szerint valójában két olyan hazai cég létezik, amelyik érdemi kapacitásokkal is rendelkezik, a MABI és a Kravtex-Kühne. A két cég potenciális gyártási kapacitása ma együttesen 500-600 busz évente. Ehhez képest Varga Mihály gazdasági miniszter szerint évi 1000-1200 új busz beszerzése szükséges jelenleg Magyarországon.
A kiesett kerekű MABI-busszal kapcsolatban Mészáros Csaba azt mondta a Portfoliónak, hogy a minőségellenőr vizsgálata sem tudta megállapítani, miért történt az eset. De biztos nem az volt a gond, hogy nem húzták meg a csavarokat.