Index Vakbarát Hírportál

Nem tudni, ki fizeti majd a 3-as metrót

2016. július 27., szerda 13:57

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tárgyal az EU-val a hármas metró fejújításáról, de még nem küldték el az Európai Bizottságnak az uniós források igénybe vételére vonatkozó kérelmet. Egyelőre az NFM és a döntés-előkészítéssel foglalkozó Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) szakértői vizsgálják, hogy a projekt mekkora részére lehet uniós forrásokat kérni, és azt is, hogy ezek milyen források lehetnek.

Az NFM azt fogja javasolni a kormánynak, hogy visszatérítendő kamatmentes hitel formájában kérjen uniós támogatást, 

de arról, hogy pontosan mire pályázik az állam, csak szeptember végére, október elejére várható döntés - mondta el Szalóki Flórián helyettes államtitkár egy háttérbeszélgetésen szerdán.  A visszatérítendő kamatmentes hitel mellett azonban opció a vissza nem térítendő támogatás és a kedvező feltételű hitel, vagy ezek valamilyen kombinációja is.

A beszélgetésen kiderült, hogy azért nem akarják elsietni a kérelem beadását, mert ha megalapozatlan kérelmet adnak be, és emiatt újra pályázni kell, az nagyon elhúzhatja az egész projektet.

Még vizsgálják, hogy mire lehet pénzt kérni

Szalóki azt mondta, nem igazak azok a sajtóban megjelent értesülések, amik alapján az EU nem fog forrásokat biztosítani a projekthez, mert csak a metróvonal karbantartásáról lenne szó, vagy mert a vonal nem lesz akadálymentes a felújítást követően. A beszélgetésen elhangzottak alapján egy felújításnál mindenképpen többről van szó, hiszen a metróvonal komfortfokozata, biztonsága, energiahatékonysága, és akadálymentessége is javulni fog a projektnek köszönhetően.

Az, hogy az EU konkréten a projekt mekkora részét finanszírozza majd, attól függ, hogy az infrastruktúra fejlesztésének elemei egyenként jogosultak lesznek-e uniós támogatásokra. A Jaspers és a projektben résztvevő magyar felek most azt vizsgálják, hogy egyáltalán mire és mennyi uniós forrást kérhetnek.

A vizsgálatok során azt nézik meg például, hogy egy rendszer cseréjére milyen gyorsan van szükség. A gyors csere szükségessége ugyanis indokolhatja, hogy a Jaspers azt tanácsolja, hogy az adott részprojektet a magyar költségvetés fizesse, vagy hogy próbáljanak meg az eredeti tervtől eltérő műszaki megoldást alkalmazni.

Legalább 40 százalékos támogatásra számítanak

A beszélgetésen az is elhangzott, hogy a támogatási igény benyújtása nem feltétele a projekt elkezdésének: a költségvetés szempontjából a lényeges, hogy 2023-ig beérkezzen a pénz. Az uniós projektekben a EU legfeljebb 85 százalékos támogatást nyújt, legalább 15 százalékot mindig a tagállamoknak kell állni.

Tarlós István főpolgármester korábban arról beszélt, hogy 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számít az EU. Szalóki azt mondta, 40-60 százalékra becslik a végleges uniós források arányát a 137,5 milliárdos projektben.

A beszélgetésen arról is szó volt, hogy a metró vonalának meghosszabbítása meghaladja a jelenlegi projekt megtervezésére becsatornázható energiákat, hiszen a metró meghosszabbítása az egész közlekedési rendszer átgondolását jelentené, és a Jaspers a nemzeti szervekkel együtt ilyenkor a metró hosszabbításán kívül más közlekedési megoldásokat is mérlegel, de ez egy hosszabb folyamat része.

Rovatok