Az Európai Bizottság szerint a magyar kormány trükközött az elmúlt években útépítéseinél, és egy elég primitív trükkel kizárt a versenyből több érdeklődő útépítő vállalatot. Lázárék úgy intézték a közbeszerzéseket, hogy csak azok a cégek nyerhettek milliárdos autópálya-építéseket, akiknek az építés helyétől 50 kilométeren belül volt saját aszfaltkeverő üzemük. Függetlenül attól, ha valaki enélkül is jóval olcsóbb ajánlatot tudott volna beadni.
A DK most megkérdezte, hogy emiatt mennyi pénzt tart vissza az EU, és Corina Cretu uniós biztos alapján a pontos összeg 573 millió euró, azaz majdnem 180 milliárd forint. Ahogy az is kiderült, hogy csak 2010 utáni kifizetéseket függesztettek fel. Mondjuk ezt a versenykorlátozó szabályozást még Gyurcsányék hozták össze, 2007 óta volt érvényben, lehet, hogy a többit már rég kifizették.
Mindenesetre Orbánék simán éltek ezzel a trükkel, sőt Csepreghy Nándor, Lázár beosztott államtitkára még azzal a szokásos érvvel is megpróbálta megvédeni azt húzást, hogy minderre „a minőség érdekében” volt szükség, és egyébként is, a Közgép mellett más nagy cégek is nyertek így, mint a Swietelesky vagy a Strabag.