A nemzeti kereskedőház olyan szektorokban próbálja felpörgetni a magyar gazdaságot, amelyekre nem is gondolna az átlag halandó. Milliárdokért megy a magyar alma, de a csigában is kiaknázatlan lehetőségek vannak, akárcsak a gyapjúban. A Pick és a Sió termékeit viszont nem igazán tudják eladni. Kormányközeli tanácsadóinak köszönhetően az autóipar felé is nyit a cég, bár az nem igazán látszik, hogy ebből hogyan lesz 21. századi gazdasági csoda. Az annál inkább, hogy egy szűk kör elég jól járhat az állami nagyvonalúsággal.
Ember legyen a talpán, aki kiismeri magát a 21. század globális gazdasági viszonyai között. A világot minden eddiginél összetettebb és bonyolultabb kereskedelmi és termelési hálózatok fonják be, amelyeken keresztül nap mint nap áruk, pénz és információk emberi ésszel felfoghatatlan sokasága mozog a Föld egyik szegletéből az másikba.
Ma már a legkisebb vállalkozások között is gyakran ádáz nemzetközi harc folyik a vásárlókért, folyamatos technológiai és hatékonyságbeli előrelépésekkel próbálják tartani és javítani pozícióikat a globális kapitalizmus átláthatatlan és gyakran háborgó tengerén. Ebben segíti őket a külügy által létrehozott és dotált Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) Zrt., mégpedig azzal, hogy:
Magyarul a súlyos állami milliárdokból működő, jelentős veszteségeket összehozó MNKH relatíve nevetséges összegű bizniszeket bonyolít. Ezeket cégekre és ágazatokra lebontva az alábbi ábrán összegeztük: a nyilvánosan hozzáférhető adatok alapján a cég megalakulásától fogva összesen 4,9 milliárd forintot költött árubeszerzésre.
Modellválság
A számok rávilágítanak a kereskedőház működési elvének egyik alapvető ellentmondására: egyszerre próbál maga kereskedni és emellett klasszikus állami kereskedelemfejlesztő ügynökségként is tevékenykedni.
Alapvetően ugyanis két modell működik jól nemzetközi szinten:
Korábbi kérdésünkre egyébként az MNKH azt válaszolta, hogy 2016 márciusában felhagytak a saját számlás ügyletekkel. Ennek az oka, hogy ezt megelőzően rendes gazdasági társaságként, utána viszont közhasznú cégként működött, utóbbi formában viszont nem kereskedhet.
Azt nem részletezték, hogy miért született ez a döntés. Mindazonáltal nem lehetett egyszerű elengedni a dolgot, legalábbis amikor a legutóbb megkérdeztük a cégtől, hogy miért vesz milliárdokért almát, illetve miért folytat kereskedelmi tevékenységet, azt közölték:
Abban semmi meglepő nincs, hogy a Kereskedőház árut vásárolt, és azt továbbértékesítette, hiszen ez a kereskedelem lényege, és az exportfejlesztés egyik eszköze.
Kérdés, hogy ha jó exportfejlesztési módszernek tartják a közvetlen kereskedést, akkor mégis miért hagytak fel vele. Külön érdekes, hogy amúgy az MNKH kereskedelmi tevékenysége, annak minden bajával együtt nyereséges volt: a 4,9 milliárdos árubevételre 6 milliárdos nettó értékesítési árbevétel jutott. Ezt a hasznot viszont a cég nem folyatta vissza a magyar vállalkozásokhoz, hanem egy az egyben lenyelték. Legalábbis kérdésünkre azt írták, hogy a haszon "működési költségeikre ment el".
Ennek ellenére persze a cég egésze masszívan veszteséges, kisebb részben a magas bérköltségek, nagyobb részben a méregdrága, bár megkérdőjelezhető hatékonyságú külföldi irodahálózat fenntartása miatt.
De nemcsak az árubeszerzések között találni érdekes tételeket. Ducsai-Oláh Zsanett vezérigazgató nemrég a közmédiában még arról beszélt, hogy az MNKH esetenként akár 20 milliót is szán arra, hogy támogassa a magyar cégek külföldi szakmai kiállításokon való részvételét, és ezzel hozzásegítse őket megrendelésekhez.
A szerződési listán viszont nem találkoztunk ekkora tételekkel, bár az tény, hogy a kereskedőház szerződései között nagyjából három tucat, az MNKH rendezvényeket bonyolító promóciós cégének szerződéslistáján pedig közel száz olyan kiadás szerepelt, amely valamilyen szakmai rendezvényhez köthető.
Azon a kereskedőház teljes költségvetéséhez, illetve partnerei számához képest ez még mindig nem túl sok, sőt. Korábbi kérdésünkre az MNKH azt írta, hogy 4000 partnercége van, tehát nekik a nyilvános adatok alapján alig egy kis töredékrészük juthat el valóban külföldre a kereskedőház segítségével.
A legnagyobb, üzleti rendezvénnyel kapcsolatos tétel 100 ezer dollár, azaz mintegy 27 millió forint, de ezt az arab országok egyesült kereskedelmi-, ipar- és agrárkamarájának fizették egy üzleti fórum megszervezéséért. A listán található legdrágább kiállítás egy 17 milliós standbérlés egy dubaji kiállításon. De például a tokiói Foodexre való eljutását mindössze 382 ezer forinttal támogatták egy bt.-nek, ennyiből pedig nagyjából egy ember repülőjegye és pár napi szállása jön ki a japán fővárosban.
Ducsai-Oláh Zsanett nemrég azt nyilatkozta, hogy a kereskedőház által elköltött minden forint 11-et fial a partnervállalkozásaiknak. Hogy ez hogyan jön össze, azt hiába kérdeztük tőlük, és hiába próbáltuk kiolvasni a kereskedőház adataiból is. Mindenesetre nehéz elképzelni, hogy néhány tucat kiállításon üttettek nyélbe milliárdos üzletek, amelyeket nem látunk bekönyvelve.
Arról már lehetett tudni, hogy a kereskedőház környékén elég sok olyan tanácsadó van, akiknek a szakmai felkészültsége legalábbis megkérdőjelezhető, cserébe közel állnak a kormánykörökhöz. Ugyanakkor a frissített szerződéslista tartogatott további érdekességeket, ezekből csak néhány kiragadott példa:
A szerződési listából az MNKH médiavásárlási költségei is kiderülnek. A legtöbbet Kuna Tibor marketingérdekeltségei után a magát kormánypárti napilapként aposztrofáló Magyar Idők kiadója kapta, de jutott a Habony Árpád érdekeltségeként számontartott Modern Médiának is.
Ezek mellett azonban jellemzően üzleti lapoknak fizetett a megjelenésért az MNKH, illetve több lapkiadóval rendezvényszervezési és rendezvényszponzorációs megállapodást is között. Ezek között van a Portfolio.hu üzemeltetője, a Net Média Zrt. is, amely az Indexszel egy lapcsaládhoz tartozik.
Nagyjából egy évig kommunikációs feladatokat látott el az MNKH-nál a Flow Communications Kft. is, amely Szántó Georgina volt MTV-s és Duna tévés műsorvezető cége. Ez a kft. havi 967 ezer forintért állt a kereskedőház szolgálatára, emellett havi 128 ezer forint autóbérlet is járt neki, az említett időszakban pedig más árbevétele látszólag nem igazán volt.