Ha most nekiáll feketepéntekezni vagy utána a karácsonyi nagy vásárlási lázban turbófokozaton vásárolni, akkor nem árt, ha tudja, hogy meddig viheti vissza az esetleg mégse kellő holmikat.
Az az igazság, hogy eléggé eltérő gyakorlat alakult ki nálunk, legalábbis ez derül ki a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact közös kutatásából.
Alapjáraton katalógusos, webáruházas vagy árubemutatós vásárlás után 14 napig visszavihetjük a megvett jószágot, vissza kell adniuk a pénzt. Nem is kell megindokolni, bőven elég, ha rájöttünk, hogy mégse kell az adott dolog.
A hagyományosabb vásárlásnál viszont szektoronként elég jelentős eltérés lehet. Az üzletek versenyeznek abban is, hogy hol milyen feltételekkel vihetjük vissza a vásárolt holmikat, ezért karácsony előtt érdemesebb lehet olyan boltban vásárolni, ahol egy hónapnál több időt adnak ilyesmire. Amilyen felajánlást tesz az üzlet, az egyébként akkor is kötelezni fogja, ha jóval nagyvonalúbb a törvényi kötelezettségeinél.
A felmérés alapján különösen a műszaki- és a játékáruházak szabnak meg szűk időszakot (0-3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruha- és könyvboltok általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, de ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében jellemzően meghosszabbítják január második hetéig. Ahol pedig eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.
A felmérésben itt vizsgált láncok 69 százalékánál egyébként nem csak le lehet vásárolni a termék árát, hanem akár vissza is adják a vételárat. Egyes bútorboltok például akár egy évig is lehetőséget nyújtanak a termék árának levásárlására. A boltokban viszont sokszor negatívan különböztetik meg azokat, akiknek nincs hűségkártyájuk vagy hasonlójuk, illetve az akciós és a sérült csomagolású termékek visszavételére is rosszabb feltételeket adhatnak.