Káosz látszik eluralkodni a Postán épp a nagy karácsonyi roham kezdetén. Az Indexhez a héten eljutott beszámolók szerint a csomagküldési rendszer és a sima levélkézbesítés is az összeomlás szélén áll, ha így megy tovább, a nyugdíjasoknak szánt Erzsébet-utalványok, sőt a sima decemberi levelek és közműszámlák is jókora késéssel juthatnak csak el a címzettekhez. A Posta szerint ugyanakkor erről szó sincs, pusztán a megszokott decemberi volumennövekedést tapasztalják, ami bár próbára teszi az ügymenetet, senkinek a karácsonyi ajándéka nincs veszélyben.
A továbbgyűrűző probléma gócpontja a Posta elosztóközpontja, a Budaörsön található Országos Logisztikai Központ (OLK) lehet, ahová minden kézbesítésre váró küldemény beérkezik. Értesüléseink szerint a központ az elmúlt hónapokban munkaerőhiány alakult ki, a dolgozók sorozatosan teljesítenek dupla műszakokat, a karácsony előtti csomagdömping pedig rátesz egy lapáttal az amúgy is túlfeszített tempóra. "Az elmúlt két hónapban jelentős erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy a kapacitásokhoz igazodó munkaerőforrás rendelkezésre álljon" - írta megkeresésünkre a Posta Kommunikációs Osztálya.
Postai forrástól úgy tudjuk, az OLK-ban a jelentős erőfeszítések ellenére is "hegyekben állnak" a kikézbesítetlen csomagok, a logisztikai központ problémáira utaló bejegyzéseket találtunk a postásokat tömörítő Facebook-csoportban is - egy postás például arról osztott meg belsős viccet, hogy a idén a Mikulás se jött időben, mert az OLK-n elkeverték a puttonyát. A cég közölte, hogy a megnövekedett csomagmennyiség miatt előfordulhat a feldolgozási és kézbesítési idő emelkedése, "de ez nem általános, és nem minden területi egységet érint", a munkaszervezési problémákat pedig cáfolták.
A cég megnyugtató, hivatalos kommunikációjának ellentmondani látszanak azok a panaszok, amelyek az elmúlt időszakban az Index postaládájába is befutottak. Többen írták, hogy a Posta heteket ül a csomagjukon, még az időgarantált, egynapos küldemények is napokig a feladóhelyen vesztegelnek. Utóbbit onnan lehet tudni, hogy az online nyomkövető rendszerben látszik, merre jár éppen a csomag, így az ügyfél számára könnyen kiderül, ha az nem jut el az ígért időn belül a budaörsi elosztóközpontba.
Kérdeztük a Postát és a Postás Szakszervezetet is, hogy a csomagok halmozódása miatt a sima küldemények kikézbesítésében is lehetnek-e fennakadások, tudják-e garantálni például az Erzsébet-utalványok kiérkezését a december 31-ig. A dolgozói érdekképviselet közölte, hogy valóban a munkaerőt próbára tevő mennyiségű küldemény érkezett az ünnepi időszakban, de "dolgozói oldalról mindent megtesznek a kikézbesítésért".
A cég határozottan cáfolta, hogy veszélyben lenne a nyugdíjasok karácsonyi utalványának megérkezése a határidőig. "Társaságunk mindent megtesz annak érdekében, hogy az Erzsébet-utalványok kézbesítése legkésőbb december 31-ig megtörténjen" - írták.
A Posta korábbi témába vágó közleménye szerint az e-kereskedelem bővülésével a belföldi futár-, expressz és csomagszolgáltatások piaca évente 10 százalékot meghaladó mértékben növekszik. A csomagvolumen nagyját még mindig a belföldi internetes rendelések adják, de emelkedik a külföldi rendelések miatti küldeményforgalom is.
2015-ben 15,7 millió csomagot szállított a Magyar Posta, ami 2,2 millióval több, mint a 2014-es érték, és jelentősen meghaladja a piac éves növekedési mértékét. A NAV 2015-ben több mint 44 ezer alkalommal vámkezelt Európai Unión kívülről feladott postai csomagokat. Ez a mennyiség 2016-ban meghaladja a 34 ezret és ezek után 43,6 millió forint vám és 682,6 millió forint áfabevétel keletkezett.
Normál esetben a karácsonyi forgalomban a távol-keleti, illetve tengeren túlról megrendelt áruk átfutási ideje 30-40 (maximum 60 nap), az EU-ból 5-7 munkanap, míg a magyar webáruházból megrendelt – raktárról kiszállítható – áru 1-2 munkanap alatt jut el a megrendelőhöz. Hogy a gyakorlatban ehhez képest pontosan mit fog jelenteni, hogy "a kézbesítési idő valamelyest emelkedik", azt hamarosan megtudjuk.