Donald Trump ugyan majd csak január huszadikától lesz hivatalosan az Egyesült Államok elnöke, ennek teljes gőzzel veti bele magát a külföldi és belföldi konfliktusokba.
Kedden két autógyártó, a General Motors és a Ford is a hatósugarába került.
A General Motorsnak Trump (a tőle már szinte megszokottnak mondható módon) Twitter-üzenetben nyújtott be egy kvázi ultimátumot: a General Motors vagy az USA-ban fogja a Chevy Cruze típusú autóit gyártani, vagy kénytelen lesz nagyobb adót fizetni az import után.
A teljes kép ennél bonyolultabb. A cég azt reagálta, hogy a globális stratégiájuk részeként gyártják az autókat Mexikóban, és elsősorban nem az amerikai piacra szánják őket, írta a Reuters.
A GM azt is közölte, hogy az USA-ban értékesített Cruze szedánokat, főleg az Ohio állambeli Lordstownban készítik. Az Automotive News adatai szerint a tavalyi évben 52 631 járművet gyártottak Mexikóban, ami tényleg nem annyira sok ahhoz a 319 ezerhez képest, amely tavaly az Egyesült Államokban készült.
Az olcsó üzemanyag miatt a kisebb autók egyre kevésbé népszerűek Amerikában, ezért sem számít az ilyen típusoknál első számú célországnak. Ezért ezeket inkább minél olcsóbban gyártják olyan országokban, mint Mexikó. Az USA-ban inkább a nagyobb autók, illetve a sport és luxus kocsikat gyártják, ahol kevésbé jelent problémát beépíteni az árba a drágább munkaerő költségét.
Hasonló tervekkel rendelkezik a Ford is, amely korábban már bekerült azzal a hírekbe, hogy egy gyáruk Trump miatt nem költözik Mexikóba. Ezt maga a leendő elnök írta üzeneteben. , Ebben a formában persze nem volt igaz, itt le is írtuk, hogy miért nem. A Ford most maga jelentette be, hogy összhangban azokkal az új szabályozásokkal, amelyeket Trump tervez bevezetni, mégsem építenek 1,6 milliárd dollárból Mexikóban egy hatalmas gyárat.
Az indoklás szerint üzleti döntésről van szó, amely nemcsak az esetlegesen változó adózási helyzettel van összefüggésben, de azzal is, hogy a céget is érinti a kisebb autók iránti csökkenő kereslet. Továbbá az új tervekkel jobban ki tudják használni a meglévő gyárak kapacitását, olvasható a Reuters hírében.
Vagyis arról van szó, hogy ha a tervek szerint megvalósul a 700 millió dolláros beruházás Michinganben, akkor itt a Ford olyan modern autókat fog gyártani, amelyek teljesen benzinmentesek, és nagyjából 480 kilométer tehető meg velük egyetlen feltöltéssel. A cél pedig az, hogy 2020-ra már olyan autók gördüljenek le a gyártósorról, amelyeket már nem kell vezetni, nincs is bennünk kormány, vagy pedál.
A Reuters arról is ír, hogy a döntés állítólag teljesen függetlenül született a Republikánus párttól, nem voltak egyeztetések.
Trump kampányígéreteinek esetleges magyarországi hatásairól ebben a cikkünkben írtunk hosszabban.