Hiába egyre trendibbek, sok szempontból nem igazán jók a nagy, egyterű irodák a bennük dolgozóknak - írja a BBC.
Az amerikai irodaháznak napjainkban már 70 százaléka egyterű. Ez azonban nem feltétlen jó sem a munkavállalók, sem a cégek szempontjából, ugyanis a termelékenységet és a dolgozói közérzetet is negatívan befolyásolhatja ha sok kollégával kell megosztanunk a teret. Egy nyitott irodákkal kapcsolatos kutatásból kiderült, hogy az ilyenekben dolgozók nagyobb eséllyel lesznek betegek, hajlamosabbak koncentrációs zavarra, és a
A teljesítményromlás oka egyszerű: hiába gondolják azt sokan, hogy képesek multitaskingra (vagyis párhuzamosan több feladatot is tudnak menedzselni), a valóságban ez nem jellemző, ehelyett az apró zavaró tényezők miatt akár húsz percre is elveszthetjük a fókuszt. Az egyterű irodák a memóriára is rossz hatást gyakorolnak, különösen igaz ez azokra a mostanában divatos munkahelyekre, amelyekben még fix helye sincs a dolgozóknak, mindenki oda ül le a laptopjával, ahova épp szeretne. A BBC által megkérdezett környezetpszichológus, Sally Augustin szerint az emlékezőkészségünk jobban működik, ha van egy meghatározott helyünk, ugyanis a megszokott környező tárgyak segítenek előhívni az emlékeket.
A legtöbbeket a folyamatos zaj zavarja. A Sydney Egyetem felmérése szerint a teljesen egyterű irodákban dolgozók fele, a térelválasztókkal lehatárolt boxokban ülőknek pedig 60 százaléka elégedetlen a zajszinttel a munkahelyén. A zajjal együtt 14 tényezővel kapcsolatban kérdezték ki a különféle irodatípusokban dolgozókat, és a hagyományos irodák gyakorlatilag minden tekintetben jobb helyezést értek el, mint az egyterűek.
Az olcsóságon kívül hagyományosan az szól az egyterű munkahelyek mellett, hogy állítólag elősegíti az együttműködést ez az elrendezés. Azonban ez sem feltétlen van így, a valóságban ritkán jönnek úgy a zseniális ötletek, ha egy tömegbe kiabálunk be dolgokat. Sokkal valószínűbb, hogy a szomszéd házassági problémái vagy más teljesen érdektelen dolgok duruzsolnak folyamatosan a fülünkbe. Vagyis az emberek valóban többet beszélgetnek, de jellemzően nem munkával kapcsolatos ügyekről, hanem minden másról, ami tovább csökkenti a hatékonyságukat.
Köztes megoldásnak jó lehet, ha kisebb csapatok ülnek egy térben, az emberek ugyanis azt sem szeretik, ha teljesen el vannak zárva a kollégáktól.