Érdekes törvényjavaslatot nyújtott be kevesebb mint egy évvel a választások előtt a Fidesz-frakció két beszélő feje, Kósa Lajos és Halász János, amiben – alig burkolt céllal – újraszabályoznák a választási plakátolást. A javaslat
A „burkolt párfinanszírozás megakadályozásáról és az átlátható kampányfinanszírozás biztosításáról” elnevezésű törvényjavaslat, amely már olvasható a parlament honlapján, azt mondaná ki, hogy
Számos esetben felmerül annak a gyanúja, hogy milliárdosok és hozzájuk kapcsolódó pénzügyi csoportok befolyásolni akarják a demokratikus választási versenyt és torzítani akarják a választáson indulók esélyeit. Ez a gyakorlat amellett, hogy veszélyeztetheti a választás tisztaságát, felveti a burkolt pártfinanszírozás és a korrupció kockázatát is.
Ezzel kezdődik Kósáék törvényjavaslatának indoklása, ami egyrészt rímel a kormány civilek elleni hadjáratára, de annál alig burkoltan sokkal specifikusabban céloz egy bizonyos milliárdost, aki jelen van a plakátpiacon, és már nem szereti annyira a Fideszt, viszont már kifejtette, hogy szimpatizál egy másik párttal, amelyiktől a Fidesz azért tart. Igen, nem kell nagy detektívnek lenni, hogy kilogikázza az ember: Simicska Lajosról és a Jobbikról van sz szó. Sőt, Kósa Lajos a héten nyíltan beszélt is arról, hogy a javaslatukkal
a Jobbiknak is segíthetnek, hogy kiszabadulhassanak Simicska Lajos hálójából
Valószínűleg a Fidesz attól tart – nem is teljesen alaptalanul –, hogy a pártra és kormányra megsértődött Simicska ingyen vagy nagyon jutányos áron adja ki a Mahir és a Publimont plakáthelyeit a Jobbiknak, így valamicske előnyt szerez a párt az amúgy eléggé a Fidesz és a kormány által uralt piacon. A törvényjavaslat két dolgot érne el:
A javaslat persze csak a pártok plakátolásának átláthatóságát követeli meg, ami tovább növeli a kormányoldal előnyét a politikai hirdetésekben. A Fidesz ugyanis elsősorban nem, illetve nem csak pártként kampányol, a kampányapparátus ugyanis nagyban épít a kormány hirdetéseire, amelyekre nem vonatkoznak a pártok megkötései, illetve az olyan megoldásokra, mint például a CÖF „ismeretterjesztő” plakátkampányaira.
Nem ez az első kísérlete a kormánynak, hogy Simicska Lajos cégeinek kárára szabályozza újra a plakátpiacot, bár a korábbi kísérletek nem voltak ennyire célzottak. Tavaly ősszel kiszivárgott egy javaslat, amely – ironikus módon nem sokkal a kormány mindent elárasztó népszavazási plakátkampánya után – a túl nagy reklámzajra hivatkozva teljesen átszabályozta volna a kültéri reklámpiacot és gyakorlatilag betiltotta volna az óriásplakátokat. A szabály nagyon ritkította és szigorította volna azt, hogy hol és milyen feltételekkel lehetne mekkora plakátokat kitenni, az oszlophirdetéseket, amelyekben Simicska cége, a Mahir gyakorlatilag monopol szereplő, teljesen kivonta volna a piacról.
A plakátpiac szereplői már akkor is arról beszéltek, hogy Simicska kinyírása és általában a kampányplakátolás nehezítése lehet a javaslat motivációja, csak mellette gyakorlatilag teljesen ellehetetlenítette volna a teljes kültéri reklámpiacot. Ettől az ötlettől végül elállt a Fidesz.
Simicska plakátjaival kapcsolatban már ezelőtt is komoly harc folyt, a főváros ugyanis megváltoztatta a hirdetőoszlopokról szóló szabályozását, amivel betiltotta volna Simicska oszlopait. Az oszlopokat el is kezdték kiszedni, ami olyan abszurd jelenetekhez vezetett, hogy kopasz biztonsági emberek a testükkel védték az oszlopokat az azokat kiszedni akaró munkásoktól. Simicska cége közben megtámadta a főváros döntését a bíróságon, amely a cég javára döntött, így az oszlopok kint maradhattak a pesti utcákon.