Nem sajnálta a pénzt a kormány arra, hogy propagálja a nemzeti konzultációt, és belevésse a magyar választók agyába, hogy Brüsszelt meg kell állítani: az áprilisi „Állítsuk meg Brüsszelt!” kampányra nettó 4,2 milliárd forintot költött el. Mindez úgy derült ki, hogy az Átlátszó.hu közérdekű adatigényléssel kikérte a kampány költségeit, amit a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda ki is adott, miután elkértek 25 ezer forint költségtérítést.
Azt gondolnánk, hogy az egész országot ellepő plakátokra mehetett a pénz nagy része, de az egész pontosan 4 242 920 611 forint legnagyobb részét – nagyjából a felét – a sajtóban megjelenő hirdetésekre fordították, vagyis ebből a pénzből a kormányközeli médiabirodalom bevételei növekedtek. Hogy hogyan is hirdet a kormány például a Ripostban, arról itt írtunk bővebben.
A költések így álltak össze médiumonként:
A kormánypártnak biztos megérte a pénzt a kampány, mert Orbán Viktor ma a parlamentben a valaha volt legsikeresebb nemzeti konzultációnak ítélte a Brüsszelt megállítóst – még ha azzal a kormánynak sikerült annyira magára haragítania az Európai Uniót, hogy most egy újabb, feltételezhetően szintén elég drága kampánnyal magyarázkodhat, hogy mennyire európaiak is a magyarok. A konzultációt 1 millió 680 ezren küldték vissza, vagyis
Ennél összességében drágább lehetett a nemzeti konzultáció hirdetése, mert az Átlátszó a májusi adatokat nem kapta meg.
Hogy mennyire volt sikeres a konzultáció, az tényleg a Fidesz értelmezésétől függ. Mindenesetre az biztos, hogy minden idők leghazudósabb konzultációját reklámozta 4,2 milliárdért a kormány, amely, ahogy korábban írtuk, még abban sem mondott igazat, amit kérdezett. Hogy hogy és mit csúsztatott merre a konzultáció, arról itt olvashat bővebben.
(Címlapkép: szarvas/Index)