Index Vakbarát Hírportál

Több száz pórul járt Green Travel-utast nem kártalanítanak

2017. július 22., szombat 09:14 | aznap frissítve

Úgy tűnik, a pórul járt Green Holidays-ügyfelek egy részét nem kártalanítják, hiába volt a cégnek érvényes szerződése a Uniqa Biztosítóval. A biztosítótársaság ugyanis a hatályos jogszabályoknak megfelelően csak azoknak az ügyfeleknek fizet, akik utazási csomagot vásároltak, azoknak nem, akik a szállásra és repülőjegyre külön-külön szerződtek a Green Csoporttal vagy annak valamelyik viszonteladójával. A fedezet nélküli kár százmilliós nagyságrendű lehet, és egyelőre nem látszik, van-e más út a felültetett emberek kártalanítására.

Az alapproblémát a Green Holidays csődje kapcsán írott cikkünkben részletesebben is kifejtettük, de a lényeg, hogy hiába volt a cégnek utazásszervezőként 500 millió forintig vagyoni biztosítéka a Uniqával, ez csak a csomagban (repülőjegy+szállás) értékesített utazásokra érvényes.

Azonban mint kiderült, a Green Csoport, valamint viszonteladói nem csak a szabványos módon, hanem külön-külön szerződésekkel is kínáltak utakat. Az így vásárolt nyaralások pedig semmivel sem biztonságosabbak, mint ha magunknak foglalunk repjegyet vagy hotelszobát: vis maior esetén mi viseljük a kockázatot. 

A csőd után még hetekig nem volt egyértelmű, mi lesz azoknak az ügyfeleknek a sorsa, akik a fenti hibába estek. A Uniqa azonban a héten kommunikálta, hogy előzetes várakozásainknak megfelelően

csak a csomagban vásárolt utak után fizet kártalanítást.

A külön szerződéses ügyfeleknek közleményükben azt javasolták, vegyék fel a kapcsolatot a Green Holidays-szel vagy az utazásközvetítővel, akin keresztül vásároltak. 

Nem fogadják el a döntést

Utóbbiak közül a legjelentősebb az Indulhatunk.hu mögött álló Szállás Outlet Kft., a legtöbb bontva kínált utat ők adták el. A cég vezetése az Uniqára reagálva maga is közleményt adott ki, melyben döbbenetét fejezte ki a biztosító döntésével kapcsolatban, és közölte, hogy maguk is tönkrementek a Green Holidays csődjében.

Megkerestük a cégvezető Forró Tamást hogy megtudjuk, milyen további lehetőségeket látnak saját maguk és az ügyfeleik számára. Forró az Indexnek azt írta, keresik a megoldást arra, hogy a Green Csoport különböző számláira utalt pénzösszegeket milyen módon kaphatnák vissza, bár a Green tulajdonosi körét sehogyan sem tudják elérni. "A biztosító döntése még friss, egyeztetünk ügyvédekkel, nem fogadjuk el azt", tette hozzá Forró. Az iroda a Magyar Ügyvéd blog által részletesebben kifejtett uniós irányelv és hazai jog közötti eltérés miatt esetleg abban reménykedhet, hogy ha jogi útra terelik az ügyet, végső esetleg az állam fizeti majd ki az utasaikat.

Az Indulhatunk érvelése szerint az ügyfeleiknek ugyanúgy járna a pénz a biztosítótól, hiszen az ügyletek a szabályozó hivatal által ellenőrzöttek és elfogadottak voltak, és a törökországi vészhelyzetkor is ugyanolyan elbánásban részesültek. Nem az Indulhatunk bontotta ketté az utazási csomagokat, ezeket már eleve így kapták továbbértékesítésre, és jóhiszeműen jártak el, írták. "A Green Csoport a hozzájuk tartozó két cégben (Green Air Kft. és Green Travel NUI Kft.) bontotta ketté a csomagokat, és vállalta, hogy a Green Holidays egyesíti a kettébontott csomagot újra. 2016. novemberében, még az első befizetés előtt külön utánajártunk, hogy ez a konstrukció szabályos-e" – írta Forró Tamás hozzátéve, hogy a modell korábban működött is.

Így is kimerül a keret

Megkerestük az Uniqát is az ügyben, hogy képet kapjunk a kártalanításból kimaradó ügyfelekről. A Green-kártalanításért felelős Vereczki András elmondta, a kárigények feldolgozottsága még csak 60 százalék körüli, de már most látszik, hogy a teljes 500 milliós alapot azok az ügyfelek is ki fogják meríteni, akiket a törvények alapján kétségtelenül megillet a pénzvisszafizetés.

Az Indulhatunk ügyfeleivel kapcsolatban egyelőre nehéz biztosat mondani, de az már kiderült, hogy ügyfeleik közt többségben voltak a bontott utazást vásárlók. Vereczki a rendelkezésre álló információk alapján úgy becsülte, az Indulhatunkon csak minden harmadik ember vett csomagot, ami azt jelenti, hogy jelen állás szerint a vásárlóik nagyobb része nem fog kártalanítást kapni az elmaradt nyaralás után.

Százmilliók ragadhatnak bent

Kérdeztük az Indulhatunk.hu-t, nagyságrendileg hány ügyfélnek adtak el így vagy úgy olyan Green Holidays-utakat, amelyek már biztosan nem fognak teljesülni. A cég tájékoztatása szerint összesen nagyjából 1500 értékesítés történt 4500 fő részére, ebből 2000 utazott el. Ha ezeket a számokat összevetjük az Uniqa becslésével, és a szintén tőlük származó információval, miszerint egy átlag vásárlás 450 ezer forint körül mozgott az Indulhatunk.hu-n, kijön, hogy több mint 500 ügyfél nagyjából 200-150 millió forint kára nem lesz megtérítve a jelen állás szerint. 

A Green Csoport ellen időközben csalás gyanújával rendőrségi nyomozás indult, ami részben a biztosító munkáját is nehezíti, mert a hatóságok sok dokumentumot lefoglaltak. Ettől függetlenül a kártalanítás - már annak, akit érint - a Uniqa tájékoztatása szerint már július végén elindulhat.   

Rovatok