Kínának annyira elege van a környezetszennyezésből, hogy a kormány azt tervezi, betiltja a robbanómotoros autók gyártását és értékesítését - írja az MTI. Hszin Kuo-pin ipari és információtechnológiai miniszterhelyettes a hét végén egy autóipari tanácskozáson jelentette be, hogy megkezdték a felméréséket, és az érintett hivatalokkal együttműködve határozzák meg a benzin és dízel üzemű új autók gyártásának és értékesítésének kivezetését meghatározó menetrendet.
de azt mondta, hogy "az ágazat fejlődését nagyban meghatározó" változások a közel jövőben lépnek életbe. Kína ezzel a döntéssel csatlakozott olyan országokhoz, mint például Nagy-Britannia és Franciaország, amelyek ugyancsak megtiltják a hagyományos üzemanyaggal működő járművek gyártását és eladását, hogy így is csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását és a légszennyezettséget. A két európai ország céldátuma 2040, Kína viszont egyes elemzők szerint ennél előbb, a nagyobb városokból akár már 2030-ra kitilthatja a benzines és dízeles autókat.
A kínai kormány nem túloz abban, hogy a döntése meghatározza majd az egész járműipar fejlődését, mert Kína a világ legnagyobb autópiaca. Tavaly 28 millió új autót adtak el az országban, 14 százalékkal többet mint az előző évben. Ezeknek még csak egy nagyon kis része volt hibrid meghajtású vagy elektromos autó, előbbiből 507 ezret, utóbbiból 409 ezret adtak el.
A kereslet viszont egyre nő, mindkét típusból több mint 50 százalékkal többet vettek tavaly, mint egy évvel korábban. A kormány is eléggé támogatja az ilyen autók gyártását és vásárlását, nagyrészt a Kína bizonyos részein, például Pekingben már elviselhetetlen szmoghelyzet miatt. 2020-ig 12 ezer elektromos töltőállomást fognak például építeni, addigra már a kormány számítása szerint 5 millió elektromos és hibrid autó lesz az országban.
Kína azt vállalta, hogy az egységnyi GDP-re jutó szén-dioxid-kibocsátás 2005-ben mért szintjét 60-65 százalékkal csökkenti 2030-ra, és a nem fosszilis eredetű energia teljes fogyasztáson belüli arányát 20 százalékra növeli.