Változások jönnek a környezetvédelmi termékdíjas rendszerben 2018-tól egy frissen a parlamentnek benyújtott törvénymódosítás szerint. Az újdonságokról az RSM Hungary Zrt. nyilatkozott a Zoom.hu-nak, az adószakértő szerint a módosításnak köszönhetően összességében minden bizonnyal növekedni fognak a díjból származó költségvetési bevételek, elsősorban a reklámpapírra és a műanyag zacskókra kivetett teher növelése miatt. Az elektromos autókra vonatkozó díjszabás viszont enyhül.
A törvényjavaslat a jelenlegi 85 forintról 114 forintra emeli a reklámhordozó papírokra kilogrammonként kivetett termékdíjat, amelyet a szennyezőnek (vagyis a reklámozónak, forgalmazónak) kell megfizetnie.
Ez alól viszont lesznek kivételek is: a jövőben, ha a reklámújságot nem cég, hanem közhasznú szervezet, állami (kormány) vagy önkormányzati szerv – alapfeladata ellátása körében adja ki és erről nyilatkozik –, akkor egyáltalán nem kell fizetnie termékdíjat.
A javaslat időzítése aligha véletlen, hiszen így a kormányzati, önkormányzati szóróanyagok előállítása olcsóbb lesz, ami választási évben jól jön (bár az is igaz, hogy az állam esetében az állami szóróanyag adóztatása végső soron a pénz egyik zsebből a másikba pakolását jelenti, de a korlátos önkormányzati büdzséknek már inkább számíthat az így megspórolható összeg).
A bolti, eladótéri műanyag zacskók termékdíját is növeli a javaslat egy trükkös módszerrel: maga a zacskókra vonatkozó termékdíj nem nő, de a szövegben szigorúbban szabályozzák, mi számít nejlonzacskónak. Ezzel egy csapásra egy csomóféle szatyor, amit eddig a szabályozás elnagyoltsága miatt sima műanyag kategóriába sorolhattak a boltok, mostantól a műanyag zacskó kategóriába esik.
Ez azért lényeges, mert a sima műanyag termékdíja 57 forint kilónként, míg a zacskóké 1900 forint kilónként. Az extra vékony (péksüteményes, zöldséges) zacskók viszont továbbra is maradnak az alacsonyabb díjkategóriában, mivel bár cél a műanyag zacskók száműzése a kereskedelemből, a higiéniai megfontolások is fontosak.
Csökkentik viszont az elektromos autókra kivetett termékdíjat – amelyek termékdíjköteles alkatrészeire csak a díj 50 százalékát kell majd befizetni 2018-tól, míg hibrid gépjárművek alkatrészeire 30 százalékkal kisebb környezetvédelmi adót kell fizetnie.
A termékdíjas rendszert eredetileg úgy találták ki, hogy a belőle származó bevételt egy konkrét célra, a hulladékgazdálkodás fejlesztésére fordítsa az állam. A valóság ezzel szemben az, hogy a kormány az innen befolyó pénz (amit a gyártók, vagyis a termékek árára rakódva végülis a vásárlók fizetnek ki) több mint 80 százalékát behúzza a nagy közös kalapba, és más célokra használja fel. A 2016-os költségvetésben a termékdíj sornál 72,4 milliárd forint szerepelt a bevételi oldalon, és 12,75 a kiadásin, ez utóbbi összeg az, ami ténylegesen visszaforog az ágazatba.