Súlyosan eladósodott és csődközeli helyzetben billeg a Lixid Project SRL, a Csíki Sör márkanevű termékek romániai gyártója, értesült a Magyar Nemzet. A lap szerint igen durván mellélőtték a magyarországi terjeszkedés stratégiáját: hiába bővítették négyszeresére az egyébként is nagyobbnak számító gyár kapacitásait, a termék nem volt különösebben kelendő idehaza.
Ráadásul már előtte is szorultabb helyzetből próbálhattak előremenekülni. Tavaly a cégnek 16 millió eurós (csaknem ötmilliárd forintos) adóssága volt, miközben 1,6 milliós, azaz nagyjából félmilliárd forintos veszteséget termelt.
A félrement elképzeléseket fűthette, hogy egyes magyarországi politikusok látványosan elkezdtek lobbizni a cégért. A legerősebben Lázár János tolta a céget, a miniszter „a végletekig elszánt” volt a „kiszolgáltatott kis szereplő” minden eszközzel való védelmezésében. Semjén Zsolttal még törvényjavaslatot is beadtak, hogy egy névhasználati vitában megpróbálják Magyarországon fenyegetni a Heinekent, ami egy névhasználati vitában épp a Lixid Project SRL ellenfele volt Romániában.
Emellett volt még egy igen izgalmas fideszes-jobbikos bojkott is a versenytárs Heineken ellen, illetve Salamon Zoltán, a „hungarikumbizottság” erdélyi tagja, a Magyar Polgári Párt (MPP) politikusa közölte: a sörmárka a székelyek identitását jelképezi.
Miután nem igazán kellettek idehaza ezek a sörök, az egyik tulajdonos, Lénárd András arról kezdett panaszkodni, hogy más gyártók „árháborút indítottak ellenük", ezért kudarcos a terjeszkedés. Végül arra jutottak, hogy kis mennyiségeket fognak nálunk házhoz szállítani, akár már egy rekesszel is. Lénárd akkor úgy gondolta, hogy „ez a kereskedelem jövője”, még akkor is, ha ők „pionírok”, akiknek „mindig nyílvessző van a hátukban”.
Most sem jöhetett be ez a fajta pionírkodás, a lap szerint magyar bankoknál, köztük állami bankoknál is lobbiznak épp Lénárdék újabb pénzekért. Információik szerint legkésőbb tavaszra ugyanis a jelenlegi veszteségességi szint mellett biztosan elfogy a pénzük, és bedől a vállalat.
Frissítés: A Lixid Project szerint nincsenek csődközelben, és nem tárgyalnak állami támogatásról se. A nagy 2016-os veszteségük egy beruházás elszámolásához kapcsolódik, és további bővítés szerepel terveikben. Arról nem írtak, hogy a vállalat működése továbra is veszteséges-e, a Magyar Nemzet cikkét pedig az irigység szülte szerintük.
Alább a teljes közelményük:
„A Csíki Sör eladásai hónapról hónapra és évről évre nőnek. A márka az egyik legdinamikusabban fejlődő magyar kisüzemi sörmárka. A nemrég indított házhozszállítási akciónk pedig teljes siker, több tízezer embert szolgáltunk ki egy hónap alatt. Új munkatársakat veszünk fel, bővítjük az autóparkunkat, új sörökkel jelenünk meg a piacon és folyamatosan bővítjük a piacunkat. A cikkben említett csődközeli állapotról szó sincs. A cikkben szereplő veszteség könyvelési kérdés, melynek oka egy 2016-os fejlesztés és beruházás egyes költségeinek elszámolása. Adófizetők pénze, állami támogatás, vagy állami hitel soha nem volt a Csíki Sörben és nem is lesz, ilyenről nem is tárgyalunk. Egyedüli segítség, amit kaptunk, az a jó szó és a magyar emberek kiállása mellettünk, melyet ezúton is köszönünk. Tisztában vagyunk azzal, hogy munkánkkal és sikereinkkel sok ellenérdekeltet és irigyet szereztünk, a fenti cikk megjelenését is ennek tulajdonítjuk.”