Egy kedden elfogadott jogszabály alapján a BKK nekiállhat a fővárosi közösségi autózás szabályozásának. A robbanás előtt álló közautó-piacból azonban a jövőre megjelenő Mol is nagy falatot akar. A jelenlegi egyetlen piaci szereplő az előzmények alapján attól tart, hogy nem konszenzusos szabályozás készül, magyarán kigolyózhatják Budapestről.
Kedden a parlament elfogadta a személyszállítási törvény aktuális módosítását, ami a közösségi autóbérlő rendszer kialakításának keretszabályait tartalmazza. Ennek alapján Budapesten a BKK jövő év első felére kidolgozza a közösségi autózás szabályait.
A közösségi autóbérlés (angolul carsharing) egy 16 európai nagyvárosban már jól bevált közlekedési mód. Lényege ugyanaz, mint a közbringának. A regisztráció és a regisztrációs díj leperkálása után (ez az egyetlen fővárosban működő carsharing cégnél, a Greengónál 4900 Ft) egy telefonos applikáción keresztül kiválaszthatjuk a hozzánk legközelebb parkoló közkocsit, amit egy kód bepötyögése után vihetünk is percenként 65 forintos díjért, egészen az úti célig, ahol leállítjuk, és ott hagyjuk.
A törvény meghatalmazza a települési önkormányzatot - Budapesten a fővárosi közgyűlést -, hogy dolgozza ki a közösségi autóbérlő rendszer létrehozására, fenntartására, üzemeltetésére, stb. vonatkozó részletes szabályokat. Valamint, hogy tegye a helyi közlekedésszervező (Budapesten a BKK) feladatává annak fenntartását.
Eldördült a startpisztoly
– fogalmazott lapunknak Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója. A cég jövő év első felére ígéri az integrált közautó-rendszer szabályainak kialakítását. Mint mondta, a rendszer nem szigetszerűen működő cégekből áll majd, hanem integrált szolgáltatásként fog üzemelni. A Mol Bubi közbringa-rendszerhez hasonlóan megjelenik majd a BKK-s utastájékoztatásban, Futár-rendszerben. Dabóczi koncepcionális részleteket egyelőre nem akart elárulni az együttműködő partnercég miatt, amit nem akart megnevezni, de kérdésünkre nem cáfolta, hogy a Molról van szó.
A Mol úgy tűnik, nem véletlenül szorgoskodott már a közbringa-rendszer kialakításakor fő együttműködőként: várhatóan a robbanás előtt álló budapesti közautó piacból is nagy szeletet akar, hacsak nem az egészet. Mint arról a hvg.hu beszámolt, a cég nemrég állított össze egy nagy gépkocsiflottát. Sőt már a Mol Limo fólia is rákerült azokra az autókra, amelyek egy új közösségi autómegosztó rendszerben állnak majd csatasorba. Eszerint a Mol Limo lenne az új, autós Mol Bubi.
Iparági háttérinformációk szerint 200 benzines és 100 elektromos Volkswagenből áll a Mol-flotta, az indulást pedig jövő év január elsejével tervezik. Véletlenül a kedden elfogadott módosítás is ekkor lép hatályba. A percdíj a társaságnál 66 Ft lenne a kocsik oldalára ragasztott matricák szerint.
Azt a jelenlegi versenyhátrányt, hogy a benzines közautókkal nem lehet ingyenesen parkolni, úgy mint az elektromos autókkal, ezért nyilvánvalóan többe kerül az üzemeltetésük, a főváros információink szerint hamarosan megszünteti. Méghozzá úgy, hogy a tervek szerint a parkolási rendeletbe beemelik: nemcsak a zöld rendszámú (elektromos és hibrid) gépkocsik, hanem a közautók is ingyen parkolhatnak – legyenek akár benzin üzemmódúak.
A fővárosi rendszer felállításával kapcsolatban egy bökkenő van. Budapesten a Greengo nevű cég törte az utat a közösségi autózás elterjesztésében, és a jól működő vállalkozás mára 95 elektromos Volkswagennel szolgáltat. Sőt, egyes információk szerint régebben a Mol a Greengóval együttműködésben képzelte a szolgáltatást, aztán valamiért kihátrált a közös üzletből.
Michaletzky Bálint, a Greengo vezetője szerint annak ellenére, hogy folyamatosan kapcsolatban vannak a gazdasági minisztériummal az iparági klaszter tagjaként, és a BKK-val is együttműködnek 5 éve, teljesen kihagyták őket a jogszabály előkészítéséből, mind országos, mind budapesti szinten, és a klaszterrel sem egyeztettek.
A jelek arra mutatnak, hogy nem konszenzusos szabályozás készül
– mondta Michaletzky.
A fővárosban nem ez lenne az első közlekedési szabályozás, ahol a piacon addig működő cégek felett egy cég kapna hosszú időre monopóliumot egy zavaros hátterű rendeletalkotás után. A városnéző buszok fővárosi szabályozási terve is hasonló okokból bukott meg tavaly. (Igaz, most újra napirenden van.)
Dabóczi Kálmán BKK vezérigazgató szerint azonban felesleges előre rohanni. Még nem tudni, hogy a fővárosi közautó-piacot monopóliumba adják ki, vagy több cég is versenyezhet rajta.
Ez utóbbira van több európai nagyvárosban is példa. A gyorsan növekvő budapesti piac is elbírna több vállalkozást. Bár egyes vélemények szerint az elektromos autók töltő-infrastruktúrája még kevés a robbanásszerű terjedéshez, a Greengo már nem küszködik ezzel a problémával: villámtöltő állomásuk 70-80 kocsit is el tud látni, a közeljövőben tervezik ezek bővítését.
Megkerestük a Molt is, ahol elmondták: nincs abban semmi titok, hogy tervezik a piaci részvételt a fővárosi közösségi autózásban. Hozzátették: jelenleg ennek az előkészítése zajlik, a részletekről később tudnak tájékoztatást adni.
Borítókép: A közösségi autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo szabad autóit mutató alkalmazás egy telefon kijelzõjén Budapesten 2016. december 29-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI.