A magyar vámosok átlagosan 23 perc alatt végzik a vámkezelést, míg máshol ez órákba vagy akár napokba is telik, így Magyarországnak jó esélye van arra, hogy Kína nálunk akarja majd elvámoltatni, amit behoz az EU-ba, mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Magyar Időknek.
Szerinte a 750 milliárdból felújítani tervezett Budapest–Belgrád-vasútvonal is ebből a szempontból lényeges. Kína hatalmas mennyiségű konténert hoz be az unióba, és elvileg dönthet úgy, hogy a vámkezelést például nem a görög kikötőben, hanem inkább Magyarországon végzi. Hatalmas a verseny azért, hogy ki vámolja el a kínai árukat, mert bár a vám az unió bevétele, az összeg 20 százaléka a tagállamnál marad.
Ráadásul „egyes számítások szerint egyforintnyi vámbevétel további 33 adóforintot termel”, vagyis nagyon megéri ide csábítani a külföldi kereskedőket a miniszter szerint. Szeptemberig 44 milliárd forintnyi vámbevétel keletkezett itthon, ebből kilencmilliárd forint gazdagította a magyar költségvetést.
Hogy a sokak által túlárazottnak és magyar szempontból értelmetlennek mondott Budapest–Belgrád-vonal felújításából milyen időtávon mennyi bevételre számít a kormány, arról Varga Mihály az interjúban nem beszélt, ahogy egyelőre más sem. A fejlesztésről készült megvalósíthatósági tanulmányt pedig titkosították.