Döntött az Európai Bíróság: az Uber taxicégnek fog számítani az Európai Unió teljes területén, írja a Guardian. Ez azért fajsúlyos dolog, mert így könnyebben lehet alkalmazni rájuk – később pedig az összes hasonló másik cégre – az adott országok taxiszabályozását.
Az EU-ban hiába van meg ugyanis általános elvként a szolgáltatások szabad áramlása, a taxis iparág kivétel, külön szabályozások alá esik.
Az egész ügyet egyébként a barcelonai régi típusú taxisok vitték uniós bíróság elé, ezzel így győztek is. Az állításuk az volt, hogy az Uber márpedig közvetlenül részt vesz az utasok szállításában. Az Uber azt akarta volna elérni, hogy ők inkább digitális szolgáltatónak számítsanak, és így az e-kereskedelemről szóló szabályozás hatálya alá essenek.
Mindenesetre ezzel együtt is az országok hatáskörében marad, hogy pontosan hogyan szabályozzák a helyi taxis iparágukat.
Szimler Gergő, a KPMG ügyvédje szerint ezzel lényegében betiltották az Ubert. "Az Uber versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen a taxi szolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie" - közölte kommentárjában.
Fontos megjegyezni, hogy annak ellenére, hogy számos országban egyre komolyabb szabályozási akadályokkal találkozik az Uber-féle üzleti modell, maga a szolgáltatás a fogyasztóknak kiugróan hasznos, nem véletlenül volt ilyen átütő sikere. A felelős szabályozásnak ezért az kéne, hogy legyen az érdeke, hogy ez működő a technológiai és árelőny elérhető legyen a későbbiekben is az állampolgárai számára. Miközben adminsztratív okok miatt nem szenvednek versenyhátrányt a régi típusú taxisok se.