Index Vakbarát Hírportál

Csúszik az M0-s utolsó szakaszának tervezése

2018. január 18., csütörtök 05:33

– Tizenhét év.

– Nagy idő, hatéves voltam. Itt épül az M0-s.

– Épülhetett volna máshol is.

A párbeszéd 1987. május 7-én, csütörtökön este hangzott el a Magyar Televízióban, a Szomszédok első részében. Lenke néniék szomorúan költöznek a gazdagréti lakótelepre, mert a házukat le fogják bontani, ugyanis itt robognak majd a fővárost elkerülő Zsigulik, Trabantok és Wartburgok. Meg Daciák. 

A körgyűrű első szakasza 1990-re készült el, a 6-os főutat kötötte össze az M5-ös autópályával. A többi már történelem.

Most ott tartunk, hogy a 2x2, néhol 2x3 sávos autóút az 1-es főúttól, Budaörstől indulva dél, kelet és részben észak felől, 77 kilométer hosszon vezeti el a tranzitforgalmat. Valamivel több mint 30 kilométer hiányzik ahhoz, hogy teljes legyen a kör.

Nem véletlenül hagyták a végére ezt a szakaszt, mert nehéz terepviszonyok között, a budai hegyeken át húzódik majd a gyorsforgalmi. Több alagutat és viaduktot kell építeni, ami alaposan megdrágítja a beruházást.

2022 a bűvös szám

Az M0-s befejezéséről sokféle időpontot hallhattunk már. Legutóbb ősszel a Miniszterelnökséget vezető Lázár János az egyik Kormányinfón arról beszélt, hogy még 2017-ben le akarják zárni a vitákat a nyugati szektor nyomvonaláról. Ezután kiválaszthatják a kivitelezőt, és az építkezés 2022-ben be is fejeződhetne. A Magyar Idők 2017. október 2-i cikke szerint meghirdették az eljárást a 10-es főút és az M1-es autópálya közötti rész (nyugati szektor) megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére.

Kíváncsiak voltunk, hol tart az ügy, ezért kérdéseinket elküldtük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt-nek. Válaszukból kiderült, hogy ez az eljárás eredménytelenül zárult, újat kell kiírni, ami várhatóan 2018 első negyedévében fog megjelenni.

A 11-es és a 10-es főutat összekötő résznek (északi szektor) van környezetvédelmi engedélye, és elkészültek az engedélyezési tervek is, az építési engedély megszerzése folyamatban van.

Az M0-s nyugati szektorának még nincs elfogadott végleges nyomvonala,

ezért még az érintett önkormányzatokkal sem egyeztettek róla.

Arra a kérdésre, hogy tartható-e a 2022-es határidő, a NIF azt válaszolta, hogy egy kormányhatározat szerint az előkészítési munkákat 2020-ban be kell fejezni, „a további feladatok előrehaladása, ütemezése stratégiai döntések, NFM általi elrendelés és források rendelkezésre állásának függvénye”. A várható költségekről még korai beszélni.

És mi lesz a pilisi autóúttal?

Rákérdeztünk a pilisi településeket átszelő 10-es főutat tehermentesítő M10-es autóútra is, a NIF válasza szerint „a Budapest – Kesztölc közötti 24,4 km hosszú szakasza rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel”, de a további feladatokról és a pénzről a minisztériumnak kell döntenie.

A kormány a múlt év végén ambiciózus útfejlesztési tervet jelentett be. 2022-ig körülbelül 900 kilométernyi négysávos utat építenének vagy készítenének elő, ezzel a hazai gyorsforgalmi hálózat teljes hossza öt éven belül meghaladná a 2100 kilométert.

Borítókép: az M0-s autóút M1 és M7 közötti szakasza 2013. december 15-én. Fotó: Beliczay László / MTI.

Rovatok