Index Vakbarát Hírportál

Teljesen elszállt a kormány a kiemelt jelentőségű beruházásokkal

2018. január 24., szerda 08:07

2006 óta él Magyarországon egy törvény, amely lehetővé teszi, hogy a mindenkori kormány nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánítson bizonyos nagy infrastrukturális beruházásokat. Ennek feltétele jelenleg annyi, hogy a beruházás:

legyen. Eredetileg a küszöb jóval magasabb volt, 2006-os formájában még az volt a feltétel, hogy a beruházás:

Aztán az évek során többszöri módosítással a parlament elérte, hogy már nehezen találni olyan beruházást, amely ne passzolna valamely kategóriába. 

A jogszabályt és annak egyes bővító módosításait még a Gyurcsány-kormány idején fogadta el az országgyűlés, ám nem Gyurcsányék voltak azok, akik igazán kihasználták az általa nyújtott lehetőségeket. Kikértük a Miniszterelnökségtől a 2006 és 2017 közti kiemelt beruházásokat összesítő listát, amelyből kiderül, hogy a második Orbán-kormány alatt lett igazán népszerű intézkedés a kiemelés. Így alakult az elmúlt tíz év során az egyes években kiemelt jelentőségűvé nyilvánított beruházások száma:

Mint látható, az MSZP-SZDSZ-kormány célja a törvény meghozatalával nem az volt, hogy tömegesen ráhúzza minden létező fejlesztésre, csak valóban nagyszabású beruházások kerültek ebbe a körbe Gyurcsány és Bajnai regnálása alatt (bár a feltételrendszer tágítása már 2010 előtt megkezdődött). Ilyen volt például a budapesti központi szennyvíztisztítóhoz kapcsolódó létesítmények felépítése, a 4-es metró építése, megyei hulladékgazdálkodási projektek, vagy a Pécs mint Európa kulturális fővárosa projekthez kapcsolódó beruházások.

Aztán a kormányváltást követően még el kellett telnie két évnek, hogy a Fidesz-KDNP ráérezzen a dolog ízére, 2012-ben azonban szinte előzmény nélkül megindult a kormányhatározat-dömping, és az év folyamán több mint 700 kiemelt jelentőségűvé nyilvánításról döntöttek. Ez a hatályba lépést követő korábbi évek összes kiemelt beruházásának 21-szerese egyetlen év alatt.

Ez a növekedés nyilván azzal járt, hogy egy rakás olyan beruházás is megkapta a minősítést, amivel kapcsolatban nem az lenne az első dolog, ami az ember eszébe jut, hogy kiemelten fontos a nemzetgazdaság számára, de mivel belepaszírozható volt valamelyik kategóriába, átcsúszhatott. Előfordul, hogy a lóláb is kilóg abban az értelemben, hogy látszik: olyan beruházás kapja meg a plecsnit, amely nem annyira a nemzetgzadaság, inkább egy fontos ember számára kiemelt jelentőségű.

És hogy mire jó mindez? A nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőség azzal jár, hogy gyorsabban és egyszerűbben lehet kivitelezni a beruházást, mivel a különféle engedélyezési folyamatok normális határidejét a töredékére csökkenti: a kérelmeket például soron kívül, legfeljebb 42 nap alatt kell elbírálni, az engedélyezési eljárásában a szakhatóság eljárására tizenöt nap áll rendelkezésre, hiánypótlási felhívásra pedig csak egy alkalommal kerülhet sor. Emellett a kiemelt beruházások kormánymegbízottat is kapnak, aki eljár a koordinációs feldatokban, ezzel is könnyítve az ügymenetet. 

A grafikonról leolvasható, hogy a kiemelt beruházások elharapódzása nem trendszerű, a 2012-es csúcs után apadásnak indult, majd egy átmeneti 2015-ös mélypont újra fellendülőben van, vélhetően összefüggésben az uniós költségvetési ciklussal: a pénzek lehívásának határideje sürgetőleg hat az eu-s forrásból megvalósuló projektek beindítására, ami magyarázhatja a hirtelen emelkedést 2016-ban majd az ehhez képesti duplázódást tavaly. 

Nyitókép: az úszóvébére épített Duna-aréna (Bődey János/Index)

Rovatok