Egy médiaügynökség levele landolt szerdán az ellenzéki pártok kampányfőnökeinek asztalán, amelyben visszautasíthatatlannak tűnő ajánlatot kaptak, írja a Hvg.hu. Ha nem élnek vele, írja a cikk, csak nagyon korlátozottan tudják hirdetni magukat óriásplakátokon az áprilisi választások előtti 50 napban.
Az ajánlatot az Odex Outdoor Expert Kft. (Odex) küldte, és az a lényege, hogy miközben az ellenzéki pártok az elmúlt hetekben sorra szembesültek azzal, hogy a kampányidőszakra már minden felület elfogyott, az Odex most ezrével kínál kapacitásokat. Az ajánlat szerint plakáthelyenként 40 ezer + áfát kell fizetni, a párt megjelölheti, hány óriásplakátot és citylightot akar, meg azt is, hogy hol,
de korántsem biztos, hogy ez teljesülni fog, mert ha nincs hely, a választókerületben máshol tehetik ki a plakátot.
Ezt a Hvg.hu-nak több párt is úgy értelmezte, hogy látatlanban kellene rábólintaniuk, hogy a
plakát az M1/M7 bevezetőjénél vagy egy budi falára lesz-e kihelyezve.
A pártszakértők szerint normális esetben ez pont fordítva működik: a párt megmondja, hány plakáthelyet akar, a cég küld egy tételes listát a lehetőségekből, a párt válogat, majd aláírják a szerződést.
És akkor a pártálláspontok egyenként:
A végeredmény: vagy elfogadják az Odex ajánlatát, és akkor valahol – akár kis forgalmú utcákon – lesz kültéri reklámjuk a kampányban, vagy elutasítják, akkor viszont a választási kampányban köztéren csak a – zömében fideszes – önkormányzatok által biztosított felületen jelenhetnek meg.
Van, akinek az az érzése, hogy ezzel az ajánlattal a Fidesz az ellenzéki pártoknak juttatott felületeket árban, elérésben, kihelyezésben kontroll alatt akarja tartani, más úgy véli, lehet egy olyan motiváció is, hogy ne csak a Fidesz és a Jobbik plakátjai virítsanak országszerte, vagy hogy a kormány mutogatni tudja, itt szabad a kampány, az ellenzéknek is jutott plakáthely, írja a Hvg.hu
A cikk összegzése szerint amikor a Nemzeti Kommunikációs Hivatal 2016-ban keretszerződést írt ki kormányzati kommunikációs feladatok ellátására 25 milliárd forint értékben, akkor iktatott közbe egy sales house céget, amely a kormányzati kampány és a plakátcégek között közvetített. Ez volt az Odex, amely így a piac kétharmadát uralja, a többi maradt a Simicska Lajosé, vagyis a Publimonté. Az Onix tulajdonosa az IKO-csoport egyik cége, az IKO Production Kft. Ez a vállalatcsoport részben luxemburgi bejegyzésű tulajdonosok kezében van, részben korábban Rákosi Tamásé volt, újabban pedig egyes vállalataiban már Vajna András és Mészáros Lőrinc is tulajdonos.