Németországban elnapolták a döntést a dízelautók városi használatának tiltásáról szóló eljárásban – írja az MTI. A német szövetségi közigazgatási bíróság csütörtöki tájékoztatása szerint az országszerte izgatottan várt ítéletet február 27-én hirdetik ki.
Az eljárás központi kérdése az, hogy a városi önkormányzatok elrendelhetik-e a légszennyezettség miatt a dízelüzemű gépjárművek kitiltását a szennyezett városrészekből a hatályos jogi előírások alapján, vagy új, szövetségi szintű szabályokat kell alkotni.
Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró úgy nyilatkozott, kizárólag azt vizsgálják, hogy a szövetségi jogszabályok alapján ki lehet-e vetni használati tilalmat a dízelüzemű autókra, nem foglalkoznak a dízelautók körüli egyéb kérdésekkel. A döntést azért kellett elnapolni, mert több idő kell egy sor vitatott terület, például a tiltás arányosságának és ellenőrizhetőségének megtárgyalására.
A szövetségi közigazgatási bíróság két felülvizsgálati kérelmet tárgyal összevonva. Mindkét ügyben a Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű szervezet az egyik fél, amely az egyik esetben a stuttgarti, a másik esetben a düsseldorfi közigazgatási bíróságon elérte, hogy a levegőminőség minél gyorsabb javítása érdekében kötelezze az illetékes hatóságokat előírásaik szigorítására.
A két érintett tartomány - Baden-Württemberg és Észak-Rajna-Vesztfália - kormánya viszont elfogadhatatlannak tartja az ítéletet, arra hivatkozva, hogy annak alapján ki lehet tiltani a dízelautókat a rossz levegőminőségű városok központjából, ami szerintük aránytalanul súlyos gazdasági következményekkel járna, ezért jogorvoslatért fordultak a szövetségi közigazgatási bírósághoz. A szövetségi kormány által is osztott véleményük szerint más eszközökkel, autóhasználati tilalom nélkül kell javítani a szennyezett levegőjű városok helyzetén.
Amennyiben a lipcsei bíróság elutasítja a felülvizsgálati kérelmeket, bármelyik német településen meg lehet tiltani a dízelautók használatát. Németországban nagyjából 15 millió dízelautót tartanak forgalomban, többségük hazai gyártmány. A tiltás lehetősége csökkentené az autók értékét, átalakításuk pedig átlagosan 1300 euróba (400 ezer forint) kerülne a gyártónak.
A DUH-nak 274 tagja és 83 alkalmazottja van, míg például a Német Környezetvédelmi Szövetségnek (NaBU) félmilliónál is több tagja van, de a DUH-nál csupán alig kétszer több alkalmazottal, 157 munkatárssal működik. A DUH külföldi támogatói között van a japán Toyota, amelynek dízelüzemű gyártmányai igen ritkán fordulnak elő a német utakon, a kevésbé szennyező, hibrid meghajtású kocsiknál viszont piacvezető.
A DUH mindenekelőtt német gyártmányú dízelautók károsanyag-kibocsátásáról gyűjtött adatai alapján küzd a dízelek használatának tiltásáért, és vizsgálataival fontos szerepe volt a német autógyártást megrengető dízelbotrány kibontakoztatásában.