Index Vakbarát Hírportál

Nem használják ki a magyar cégek a választások nyújtotta lehetőségeket

2018. március 22., csütörtök 09:08 | aznap frissítve

Tartanak a konfliktustól és vevőik elvesztésétől, ezért nem politizálnak a vállalkozók. Ha a vevő politizálni kezd, a vállalkozók passzívan hallgatnak, vagy másra terelik a szót, pedig megvan a saját véleményük, és ki is fogják nyilvánítani: 87 százalékuk biztos elmegy szavazni április 8-án – derül ki a Marketing Commando 750 kis- és közepes vállalkozás tulajdonosi körében készült friss felméréséből.

Konfliktuskerülők

A cégnek válaszoló vállalkozók 86 százaléka szerint nem helyes, ha egy vállalkozás nyíltan politizál. A többség ezt azzal indokolja, hogy elveszíthetnék a vevőik egy részét, illetve a politika magánügy, nem feladata egy vállalkozásnak. Mások a politikai kultúra miatt nem politizálnak, tartanak attól, hogy ha nyíltan állást foglalnak politikai kérdésekben, azzal kellemetlen konfliktusba, támadások kereszttüzébe kerülnek, ami végeredményben a vállalkozás rovására menne.

A megkérdezettek 14 százaléka ugyanakkor helyesnek tartotta, ha egy vállalkozás politizál. A többségük szerint azért, mert – a szólás- és véleménynyilvánítás szabadságának határain belül – joguk van hozzá. Sokan emelték ki, hogy mivel a politika közvetlenül befolyásolja a vállalkozás életét, szinte kötelessége a vállalkozónak foglalkozni vele, de nem pártpolitika mentén, hanem a vállalkozás értékei mellett kiállva. 

A fideszes vevők térítenek

A megkérdezett vállalkozók fele válaszolta, hogy a vevői szoktak politizálni. Ilyenkor a válaszadók mintegy 60 százaléka passzívan hallgat vagy semleges beszélgetésbe elegyedve igyekszik másra terelni a szót. Ha egyetért a vevővel, a megkérdezettek 30 százaléka elegyedik beszélgetésbe. A válaszadók 7 százaléka viszont akár vitába is száll, ha eltér a véleménye.

A megkérdezett vállalkozók szerint a Fidesz és a Jobbik szimpatizánsai politizálnak a legszívesebben vásárlás vagy ügyintézés közben, míg legkevésbé a Párbeszéd és az Együtt szimpatizánsai.

Bár az politikáról való társalgást nem szorgalmazzák, nagyon magas a válaszadó kis- és közepes vállalkozások szavazási hajlandósága, 87 százalék nyilatkozott úgy, hogy elmegy szavazni az április választáson. 7 százalék még bizonytalan, 6 százalék pedig biztosan tudja, hogy nem fog szavazni.

Ki lehetne tűnni, ha akarnák

A vállalkozások mindössze 2,5 százaléka indít reklámkampányt a választásokhoz kapcsolódva. Wolf Gábor, a Marketing Commando szakértője szerint ez nagyon alacsony arány, pedig a választás nagyszerű lehetőségeket kínál arra, hogy egy vállalkozás kitűnjön a tömegből.

Wolf három típusát említette a lehetséges, választásokhoz kapcsolódó kampányoknak:

  1. Az első egyszerűen a politikai kampány stílusát használja a kommunikációban, felül a trend hátára, de nem foglal állást.
  2. A második típusban felelős vállalat képét szeretnék kialakítani, például a szavazáson való részvétel ösztönzésével – egyre több ilyen kampányt lehet látni Magyarországon is, a napokban nagyot futottak például a Comedy Central videói.
  3. A harmadik típusba azok a kampányok tartoznak, ahol a vállalkozás véleményt is nyilvánít, vagy erre ösztönöz. Egy amerikai pizzéria hálózat például úgy vezette be az egyik új üzletét, hogy ingyen pizzát ajánlott fel azoknak, akik elmentek a pizzériába és személyesen regisztráltak, hogy melyik pártra szavaznak.

Rovatok