Az NMHH az alapvető európai uniós és hazai jogszabályok súlyos és tudatos megsértése miatt 48 millió forint bírságot szabott ki a UPC-re – írja a hatóság pénteki közleményében. Az ok: szolgáltató közel két hónapon át ellehetetlenítette egy másik szolgáltató elérését.
A még szeptemberben hivatalból indított általános hatósági felügyeleti eljárás lezárásaként a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbüntette a telekommunikációs szolgáltatót, miután vezetékes és mobiltelefon előfizetői 2017. július 25-e és szeptember 18-a között nem érték el az On Line System Informatikai és Tanácsadó Kft. (OLS) hálózatában lévő telefonszámokat. Ezzel a UPC több fontos szabályt is megsértett, ráadásul a cég a hívások továbbítását az erről folytatott egyeztetések után sem biztosította.
A gyakorlat következtében 2017. július 25-e és szeptember 18-a között a számhordozás rendszerének működési sajátosságai miatt a UPC előfizetőinek kb. 5 százaléka nem tudta hívni azokat az előfizetőket sem, akik hívószámukat az OLS-től hordozták más szolgáltatóhoz. Súlyosbította a kialakult helyzetet az is, hogy a UPC a hozzá forduló előfizetőket, őket szándékosan félretájékoztatva, a másik szolgáltató ügyfélszolgálatára irányította, arra hivatkozva, miszerint a hiba az OLS hálózatában adódik. Ezzel szemben a vizsgálat feltárta, hogy a sikertelen hívásokat nem hálózati hiba okozta, hanem a UPC saját maga tiltotta le az OLS előfizetők elérését egy, az OLS-el nem rendezett egyéb elszámolási vita miatt – áll a közleményben.
A vizsgálat azt is megállapítja, hogy a UPC a sikertelen hívások miatti előfizetői panaszokat nem tekintette hibabejelentéseknek, azok ellenére sem tette meg a szükséges lépéseket, csak a vizsgálat elindítását követően intézkedett arról, hogy az előfizetői által kezdeményezett hívások egy harmadik szolgáltatón keresztül eljuthassanak az OLS és a további érintett szolgáltatók előfizetőihez. Emellett a UPC a késedelmes hibaelhárításért nem fizetett kötbért az előfizetőinek.
Az NMHH megállapította, hogy a UPC hozzávetőleg 22 ezer telefonszám elérhetőségét nem – vagy legalábbis nem teljes körűen – biztosította, több mint 38 ezer hívás sikertelen volt, ami összesen több mint 4 ezer UPC-előfizetőt érintett. A korábban az OLS-hez tartozó, de onnan elhordozott, tehát már más szolgáltatók hálózatában lévő számok elérhetetlensége miatt kívülálló szolgáltatók és azok előfizetői is érintettek lettek.