Előzetes letartóztatásba helyezték a német Volkswagen csoporthoz tartozó Porsche autógyártó társaság egy vezető menedzserét a cég dízelbotrányával összefüggésben, írja az MTI német forrásokra hivatkozva.
A Bild című lap értesülése szerint a motorok fejlesztéséért felelős vezetőt, Jörg Kernert helyezték előzetes letartóztatásba elmenekülés és bizonyítékok eltüntetésének veszélye miatt.
A társaság igazgatótanácsának elnöke, Oliver Blume tájékoztatta az ügyről a munkatársakat, pénteki levele szerint a stuttgarti ügyészség az igazgatóság egy tagja, egy vezető menedzsere és egy volt - jelenleg a szintén a céghez tartozó Audinál dolgozó - munkatársa ellen folytat eljárást, és a vezető menedzsert helyezték előzetes letartóztatásba - írta a Bild.
Az ügyészség dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indította a nyomozást, és szerdán 30 ügyész és 160 rendőr mozgósításával házkutatást tartott a társaság székhelyén és több németországi telephelyén, összesen 10 helyszínen.
Ezzel kapcsolatban Oliver Blume körlevelében kiemelte, hogy a Porsche nem fejleszt és nem gyárt dízelmotorokat, így dízelmotorok működtetésére szolgáló szoftverekkel sem foglalkozik. Hozzátette, hogy az ügyészség szerint a három gyanúsított tudott arról, hogy Porsche-gyártmányokba beépített dízelmotorokat olyan berendezésekkel szereltek fel, amelyek használata tilos volt. A társaság visszautasítja a gyanúsítást.
Szerdán az Audi ingolstadti központjában és egy telephelyén is tartottak házkutatást. A vállalat egy szóvivője közölte, hogy az eljárás nem a cég ellen irányul.
Az Audi dízelmotorokat szállít egyes Porsche típusokhoz. A luxus sportautókat és városi terepjárókat gyártó társasággal szemben már 2016-ban felmerült a károsanyag-kibocsátást szabályozó berendezés manipulációjának gyanúja, és azóta több tízezer gyártmányt hívtak vissza átalakításra.
A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a Volkswagent, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A cég felismerte a csalást. Az ügy világszerte az autógyártó mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.