Égető a munkaerőhiány a hivatásos gépkocsivezetőknél, amit tetéz az elöregedési folyamat, írja a Világgazdaság. 5-10 éven belül a sofőrök fele, több tízezren vonulhatnak nyugdíjba, mondta a lapnak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs vezetője.
A lap csütörtöki száma szerint az államilag támogatott hivatásos gépjárművezető-képzésnek köszönhetően az OFA-programban az elmúlt három évben több mint 2500-an szereztek jogosítványt ingyen. Nyolcosztályos általános iskolai végzettséggel OKJ-s képzésben is lehet szerezni hivatásos jogosítványt teherjárműre vagy autóbuszra.
Az OFA-program és az OKJ-s képzés azonban csak tűzoltásra elegendő, mondta Árvay Tivadar. Az MKFE szerint ezért a lehető leghamarabb el kellene indítani a közoktatásban a hivatásos gépkocsivezetők képzését, amelyre középiskolát végzettek jelentkezhetnének.
A nemzetközi fuvarozásban dolgozó kamion- vagy autóbuszsofőr magasabb fizetést visz haza, mint a belföldön alkalmazott kollégája. A kamionsofőrök 600 ezer forintot is megkeresnek havonta a napidíjakkal együtt, ami az MKFE kommunikációs vezetője szerint vásárlóerő-paritás szempontjából annyit ér, mint például egy német hivatásos gépkocsivezető havi bére.