A poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után, hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).
A kártérítés feltétele, hogy a fogyasztó írásban jelentse be kártérítési igényét a légitársaságnál legkésőbb a poggyász kiadásától számított huszonegy napon belül, írta közleményében a civil fogyasztóvédelmi szervezet.
Ahogy korábban megírtuk, két héten belül már másodszor fordult elő, hogy a Ryanair Budapest–Las Palmas járata úgy szállt fel, hogy az utasok mentek, bőröndök maradtak. Kiderült, azért nem tudott a gép úgy felszállni, ahogy azt kell (tehát az emberekkel és csomagjaikkal együtt), mert a gép túlsúlyos volt, ezért a csomagtérből kipakolták az utasok bőröndjeit, hogy könnyítsenek a gép súlyán.
A FEOSZ álláspontja szerint a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait. Szerintük a Montreali Egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg, egyebek közt előírja, hogy a poggyászszállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár, késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként 1000 különleges lehívási jog (SDR – jelenleg 1 SDR kb. 390 forint).
Ez a kártérítési összeg maximuma, azonban ennek csak töredékét szokták a légitársaságok megfizetni, mivel az utas nem tudja bizonyítani, hogy mekkora kár érte, írja az MTI szerint a szövetség.
A FEOSZ szerint a Ryanair eddigi hozzáállása alapján elég kicsi az esély arra, hogy az utasok valóban kártérítést kapnak. Szerintük a Ryanairnek nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálata, nincs magyarországi fióktelepe, vagy legalább egy kézbesítési címe, ahova fordulhatnának a magyar utasok. A jogszabály alapján kizárólag akkor nem terheli felelősség a légitársaságot a késedelem miatt bekövetkezett kárért, ha bizonyítja, hogy minden ésszerű lépést megtett a kármegelőzés érdekében, olvasható a közleményben.