Alig van olyan terület az építőipar ellátási láncában, ahol ne lenne valamilyen probléma, a szektor robbanásszerű növekedése miatt kialakult építőanyaghiányt még logisztikai nehézségek is fokozzák - írja közleményében az építőanyagok gyártásával foglalkozó Mapei Kft.
Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője szerint az építőanyag gyártó és fogalmazó cégek kapacitása nem képes lépést tartani az ugrásszerűen megnövekedett kereslettel. Jelentősen hosszabbodtak az alapanyag és késztermék beszállítási idők, emelkedtek a szállítási költségek, ami kihathat az építőanyag árakra is.
A megnövekedett keresletet a fuvarozók nem bírják kapacitással, nincs elég sofőr, megnőttek a szállítási idők. A hosszabb szállítási idő miatt nehézzé vált a tervezhetőség, nem mindig lehet tartani a terveket az igényekkel. A gyártók és kereskedők nem tudják tartani a szállítási határidőket, nem tudnak határidőre szállítani vagy nem olyan mennyiséget amire igény lenne.
A probléma tovább gyűrűzik és az ellátási lánc minden szereplőjére kihat. Csúsznak a kivitelezési határidők, ami mind az egyébként is kapacitáshiánnyal küzdő szakember, mind pedig a megrendelő számára égető problémát jelent.
„A kereslet növekedését jól érzékelteti, hogy nem elég, hogy tavaly le kellett állítanunk a Mapei Kft. hazai gyártású termékeinek exportját, de idén még külföldi behozatalra is szorultunk, mert nem tudunk eleget gyártani” – mondta Markovich Béla.
Szerinte a megoldást a beszerzési szokások megváltozása jelentené. Ugyanis, jelenleg az a jellemző, hogy a megrendelők egyik napról a másikra adják le a beszerzési igényeket. Azonban ez, a kereslet robbanásszerű megnövekedésével tarthatatlanná vált. Előre kell tervezni és időben leadni a megrendeléseket. Minimálisan azzal kell számolni, hogy a szállítási határidők átlagosan egyharmadával nőttek.