A közlekedési dolgozók, többek között a Volán társaságok járművezetői is kiakadtak a fideszes törvénymódosítási javaslat miatt, miszerint nemcsak a munkaidőkeretet növelné meg a kormány 3 évre, hanem lehetőséget adna a munkaadóknak arra, hogy a mostani 250 - kollektív szerződés szerint legfeljebb 300 - túlórát 400-ra emeljék. Ez embertelen és a közlekedési ágazatban egyenesen életveszélyes is - olvasható a Közúti Közlekedési Szakszervezet közleményében.
A közlekedésben dolgozókat is hátrányosan érintené a beterjesztett módosítás, amennyiben a parlament elfogadja azt – közölte a Közúti Közlekedési Szakszervezet. A KKSZ elnöke, Baranyai Zoltán elmondta, hogy a közúti közösségi közlekedésben foglalkoztatott autóbuszvezetők szinte minden cégnél már eddig is évi 300 órát túlórázhatnak a kollektív szerződések alapján.
Ennél többet nem akarnak túlórázi, hiszen ezen felül még így is átlagosan havi 30-40 óra pluszt töltenek a munkahelyen.
Ez nem munkaidő, csupán rendelkezésre állás. Így összesen átlagosan napi 9 órát dolgoznak, ami valójában 11-12 óra jelenlét a munkahelyen. Ez az idő jövőre tovább nőne, amennyiben a parlament elfogadná az ominózus tervezetet.
Baranyai szerint a munkaerőhiányt nem így, hanem béremeléssel kell megoldani. A kormánykommunikáció szerint fókuszban a család, ám ha a szülőknek többet kell majd dolgozniuk, akkor a mostaninál is kevesebbet lehetnek együtt a gyerekekkel.
A fideszes Kósa Lajos és Szathmáry Kristóf nyújtotta be azt a módosító javaslatot, ami a jelenlegi egy év helyett hároméves időszakra terjesztené ki a felhasznált és fel nem használt munkaórák beosztására vonatkozó munkaidőkeret kialakítását. A javaslat ellen a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) és a Liga Szakszervezetek, a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASSZ), és a a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége is tiltakozik.
Egy korábbi cikkünkben mi is foglalkoztunk azzal, hogy a cégek a szakember- és munkaerőhiány miatt kizsigerelik a dolgozókat sokszor, akik viszont az alacsony fizetések miatt kénytelenek gyakran túlórázni.