Megérkezett a minszki üzemből az az első Stadler emeletesvonat-szekrény, ami alá a Dunakeszi Járműjavítóban szerelik be a Szolnokon készülő forgóvázat, és majd innen gurul ki várhatóan jövő év első felében a váci vonalra az első emeletes szerelvény is.
Idén 11 darab emeletes, KISS típusú motorvonatot rendelt meg a MÁV a svájci Stadler cégtől, amihez az első három kocsiszekrény már meg is érkezett Dunakeszibe Minszkből. Ebből az első darabot mutatták be hétfőn a sajtónak, valamint a két cég vezetője további 8 darab szállításáról írt alá megállapodást.
A váci vonalra (és szezonban a balatoni vonalra) szánt nagy kapacitású, modern emeletes vonatokat három helyszínen gyártják, és Dunakesziben rakják teljesen össze. A svájci Stadler minszki gyárában készülnek a motorvonatok két végén elhelyezkedő motorkocsik kompletten, valamint a betétkocsik kocsiszekrényei (ebből érkezett meg az első három), a Stadler szolnoki gyárában készülnek a betétkocsik forgóvázai (ami lényegében a teljes alvázat jelenti a kerekekkel), végül a dunakeszi üzemben szerelik össze a betétkocsik minszki szekrényeit a szolnoki forgóvázakkal, és innen gördül majd ki a komplett szerelvény az összeszerelt betétkocsikhoz csatlakozó motorvonatokkal.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy jövő év áprilisában elkészülhet az első emeletes szerelvény, a MÁV szerint pedig 2019 végén már forgalomba is állhat. Az első 11 motorvonat a legforgalmasabb vonalakon (Budapest-Vác-Szob és Budapest-Cegléd-Szolnok) közlekedik majd. Szintén elhangzott, hogy az érintett vonalak állomásait mintegy ötmilliárd forintból felújítja jövőre a MÁV.
Mivel két hónapja kijött egy hír, miszerint a Dunakeszi Járműjavító egy orosz partnerrel konzorciumban nagy mennyiségű vasúti kocsit szállíthat Egyiptomba, korábban pedig a Kirill Lipa, a Transzmasholding cégcsoport vezérigazgatója beszélt arról, hogy tulajdonrészt vásárolnak a Dunakeszi Járműjavítóban, megkérdeztük a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) és a Stadler Magyarország helyszínen levő igazgatóit, mi az igazság ebben, és hogy viszonyulnak a hírhez.
Szepessy Tamás, a DJJ igazgatója azt mondta, hogy jelenleg még csak a tárgyalások folynak az egyiptomi üzlettel kapcsolatban. Dunai Zoltán, a Stadler Magyarország igazgatója viszont közölte: a DJJ-vel kötött szerződésben benne van, hogy ha harmadik fél többséget szerez a DJJ-ben, akkor a Stadler azonnal kiszáll.
A Stadler KISS vonatról: 600 ülőhelyet tartalmaz, 160 km/óra az engedélyezett sebessége, 95 százalék a rendelkezésre állása. Az első KISS típusú vonatokat Svájcban gyártották, és a svájci vasúttársaság már több darabot is üzemeltet belőlük. Nemrég az Index újságírói Svájcban személyesen is letesztelték, milyen érzés ezeken az emeletes vonatokon utazni.