Új eljárást rendel el a kormány a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának fejlesztésére, miután az építkezés becsült költsége mintegy 10 százalékkal megemelkedett - írja az MTI.
A Soroksár és Kelebia között vasútvonal fejlesztésének költsége 2018 májusában 578 milliárd forint volt, a versenyeztetés utáni legjobb ajánlat 693 milliárd forint. Ezt a többletköltséget a kormány nem vállalja, ezért új beszerzési eljárást rendelt el. Ezért az építkezés nem kezdődik el jövőre, hanem várhatóan csak 2020-ban. (Mondjuk ez a különbség inkább 20 százalék, nem 10.)
A kormány azért fejlesztené a vasútvonalat, hogy a Kínából Európába szánt és a görögországi Pireusz kikötőjébe hajón érkező árukat a Belgrád-Budapest vasútvonal érintésével szállítsák.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter júniusban azt mondta, hogy a projekt munkahelyteremtési, logisztikai és pénzügyi szempontból is nagy előnyöket jelent Magyarország és Szerbia számára. A beruházáshoz nyújtandó kínai hitelről akkor még folytak a tárgyalások.
A Budapest-Kelebia-vasútvonal 750 milliárdos felújítását 2017 novemberében jelentették be. Valószínűleg ez lesz Magyarország legdrágább vasútépítése, pedig sík területen megy végig, nem kellenek hidak vagy alagutak. Itt olvashat bővebben az ügyről. Azt az elejétől tudtuk, hogy nekünk, magyaroknak nem fűződik fontos érdekünk ehhez a felújításhoz. Nyíltan az volt a cél, hogy miután a kínai Cosco cég megszerezte a pireuszi kikötőt, a mi vasútfelújításunknak is köszönhetően Pireuszból gyorsabban jussanak el az áruk Kelet-Közép-Európába.