Remélhetőleg mindenki az utolsó szelet bejglit, az utolsó tál kocsonyát fogyasztja, és fogadalmakkal tele tekint az új évre. Összegyűjtöttünk néhány fontos dolgot 2019-ről, ami az évtized utolsó éve lesz, és a periódusos rendszer évének választották. 2019-ben 14 munkaszüneti nap lesz, és hét hosszú hétvége. Ha ön nyugdíjas, szereti a tejet, de a kólát és a csipszet sem veti meg, mindenképpen olvassa el cikkünket.
Helyes válasz a cikk végén!
Ebben az évben játszódik két legendás tudományos-fantasztikus film is, az Akira és a Blade Runner. Az asztrológusok szerint az évet a spirituális erőfeszítések által elnyert anyagi javak fogják jellemezni.
Ha önt a száraz tények jobban érdeklik itt van, amit tudni lehet:
Örvendhetnek a tejivók, mert csökken az UHT és az ESL ára (a tartós, és az a dobozos ami a spájzban is eláll), 2019-től mindkét terméken a legalacsonyabb, 5 százalékos forgalmi adó lesz.
Csökken a nyugdíjasok után fizetendő járulék is, a jövő évtől mindössze 15 százalék személyi-jövedelemadót kell utánuk fizetni, viszont megszűnik a 25 év alattiak után járó automatikus kedvezmény.
Növekednek a nyugdíjak 2,7 százalékkal az év elejétől.
A minimálbér 149 ezer forintra nő, a garantált bérminimum pedig 195 ezer forintra.
Megszűnik a 75 százalékos különadó, a hitelintézeti különadó vagy kulturális adó, továbbá a baleseti adó és az egészségügyi hozzájárulás is, előbbi a biztosítási adóba, az utóbbi a szociális hozzájárulási adóba olvad.
Akik hánynak a tejtől de egy jó dobozos kólát megisznak időről-időre, azoknak nem 2019 lesz az évük, ugyanis az úgynevezett egészségügyi kockázatot jelentő ételek, italok (pl. cukros üdítők, chipsek, csokoládék, szeszes italok) esetében átlagosan 20 százalékkal nő a népegészségügyi termékadó mértéke.
Csökken a motorkerékpárok regisztrációs adója.
Az online fizetések ösztönzése érdekében pedig 20 ezer forintig minden lakossági átutalás mentesül a pénzügyi tranzakciós illeték alól.
Felkél a szerencsecsillaga azoknak, akik utálnak adóügyeikkel foglalkozni, hiszen mostantól az adóhivatal a kifizetők adatszolgáltatását alapul véve az egyéni vállalkozóknak is szja-bevallási tervezetet készít.
Megszűnik a cafeteria-rendszer, a SZÉP-kártya marad az egyetlen kedvező adózású cafeteria-elem, a kormány szerint túl bonyolult volt, ha ön mégis szerette, talán a spirituális erőfeszítések által elnyert anyagi javakkal vigasztalódhat majd.
Új kedvezményként jelenik meg a munkaerőpiacra lépők kedvezménye, amely a pályakezdők, a tartós munkanélküliek és az anyasági ellátások után visszatérők mellett a korábban inaktív munkavállalók számára is elérhető lesz. Az adatszolgáltatás iránya is megfordul: a meglévő adatok alapján a NAV fogja értesíteni a vállalkozót, hogy melyik dolgozója után vehet igénybe adókedvezményt. További kedvező változás, hogy a kedvezmények már nemcsak 100 ezer forintig, hanem a mindenkori minimálbér összegéig érvényesíthetőek.
Ingatlan bérbeadása esetén a bérlőktől beszedett, és a bérbeadó által befizetett rezsi összege nem számít bevételnek.
Az 5 000 főnél kisebb településeken nő a csok összege a Magyar Falvak program keretében.
Az államháztartás 2019. december 31-ére tervezett adóssága 31 430,6 milliárd forint. Az államadósság-mutató 2019. december 31-ére tervezett mértéke 70,3%.
2019. január 1-jén több új, 2018 folyamán átadott gyorsforgalmi és főúti szakasszal bővül a díjköteles utak köre, Az e-matrica rendszerben a díjköteles úthálózat hossza az eddigi 1356 km-ről közel 1380 km-re, a 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszerben pedig 6880 km-ről 6914 km-re nő (az elemi szakaszok száma utóbbi esetben az eddigi 2462-ről 2474-re változik).
A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszert érintő fontos változás, hogy 2018. december 25-től megszűnik a terelőútként kijelölt díjköteles útszakaszok díjmentessége.
Szintén az e-útdíj rendszert érintő fontos szabálymódosítás, hogy 2019. január 1-től szigorodik a gépjárművek környezetvédelmi kategória besorolása. A legkedvezőbb díjszinttel rendelkező A‑kategóriába az eddigiekkel ellentétben már csak az EURO V vagy az ennél magasabb osztályú motorral felszerelt járművek kerülhetnek. A szabálymódosítás indoka a „szennyező fizet elv” nagyobb mértékű érvényre juttatása és az elmúlt években a motorokat érintő autóipari fejlesztések figyelembevétele.
Lényeges újdonság, hogy a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó járműre 2019 elejétől a pótkocsikra érvényes jogosultságot (U díjkategória) is meg lehet vásárolni (a D2-es vagy B2-es jogosultság mellett). A rendelkezés könnyebbséget jelent az autósoknak, akik a vontatóra megváltott U díjkategóriájú e‑matrica segítségével bármilyen vontatmánnyal közlekedhetnek. A részleteket a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató honlapján találja.
Januártól indul az úgynevezett jármű szolgáltatási platform rendszere, amiben a rendszerben ingyen lekérdezhetőek lesznek a gépjárművek adatai, azaz sokkal könnyebb lesz lekérdezni minden hivatalos információt egy kocsiról, amit éppen megvásárolnánk
2019 a disznó éve lesz, boldog új évet!
(Borítókép: Anadolu Agency / Getty Images Hungary)