Kamionok állták el a belgiumi Kortrijk és a franciaországi Lille közötti autópálya határszakaszát, a sofőrök a pihenőidőre vonatkozó új uniós jogszabálytervezet ellen tiltakoztak - írja az MTI.
A belga rendőrség jelentése szerint a demonstráció több tíz kilométeres közlekedési dugót okozott. A megmozdulással a teherautók sofőrjei a szakszervezetek figyelmét kívánták felhívni és azt követelték tőlük, hogy tegyenek a véleményük szerint elfogadhatatlan és teljesíthetetlen jogszabálytervezet megsemmisítéséért.
A belga sajtó beszámolója szerint hasonló megmozdulásra lehet számítani a héten Franciaországban, Hollandiában és Olaszországban is. A felsoroltak és több más nyugat-európai ország szociális dömping okozásával vádolja többek között Magyarországot és Lengyelországot. A kiküldetési irányelv amúgy a magyar kormánynak sem tetszik, már meg is támadták azt az Európai Unió bíróságán.
Az uniós tagállamok december elején fogadták el a munkavállalók kiküldetéséről szóló jogszabály tehergépjármű-vezetőkre vonatkozó fejezetének tervezetét, amely a munkavállalók szociális jogainak védelme és a szociális dömping megelőzése érdekében a jelenleginél szigorúbban írná elő a tagállamok számára, hogy a kiküldött munkavállalókra a befogadó ország törvényi, rendeleti és közigazgatási rendelkezéseit alkalmazni kell, például arról, hogy mekkora lehet a maximális munkaidő és minimális pihenőidő.
A járművezetők munkafeltételeire, a járművezetők különleges kiküldetési szabályaira vonatkozó jogszabálytervezet szerint, amelyet az Európai Parlament a közeljövőben várhatóan elfogad, a fuvarozóknak úgy kell megszervezniük járművezetőik munkabeosztását, hogy azoknak módjukban álljon legalább négyhetente, vagy ha a járművezető úgy dönt, hogy két csökkentett heti pihenőidőt tart, akkor minden úton töltött három hét után hazatérni. A járművezetők megfelelő munkafeltételeinek biztosítása érdekében a rendes heti pihenőidőt kötelező a vezetőfülkétől eltérő helyen tölteni.
A belga közúti fuvarozókat tömörítő szocialista szakszervezet (UBT-FGTB) vezetője, Frank Moreels hétfőn az uniós javaslatot "botrányosnak" nevezte, azt mondta, az valóságos fenyegetést jelent az utakat használók biztonságára. Véleménye szerint aggodalomra ad okot a vezetési órákra, valamint a pihenőidőre vonatkozó jogszabályváltozások tervezete, valamint az, hogy nem engedélyeznék az éjszakázást a kamionok vezetőfülkéjében.
Az Európai Unió Tanácsának decemberi tájékoztatása szerint a reform a tervek szerint biztosítja majd az egyensúlyt egyrészt a gépjárművezetők megfelelő munkakörülményei, másrészt a fuvarozók határon átnyúló szolgáltatásnyújtásra vonatkozó szabadsága között. Ezen kívül pedig véget vet a szabályok tagállami értelmezése terén tapasztalható eltéréseknek.