18000 boltban közel 2300 milliárd forintot hagytak ott a magyarok 2018-ban a hazai kiskereskedelemben, ami 7 százalékkal haladja meg a 2017-es összesített éves forgalom mértékét. A mennyiségi eladás egy százalékkal emelkedett – derül ki a Nielsen közleményéből.
Értékben gyakorlatilag változatlan a top kategóriák sorrendje: imádjuk a feldolgozott húst, a sört és a sajtot. Legnagyobb mértékben, 50 százalék feletti értékbeli forgalomnövekedéssel a növényi alapú joghurt jött fel, de a gin (plusz 40 százalék) sem szégyenkezhet. Ha élelmiszer, akkor márkás: az értékesítések több mint 70 százaléka gyártói márkás termék.
A háztartási vegyi áruk és testápolási termékek még ennél is nagyobb ütemben, 8 százalék fölött bővültek, ezekből mintegy 450 milliárd értékbeli forgalmat realizált a hazai kisker a tavalyi év során. Az értékbeli forgalom királya a mosószer, közvetlenül mögötte következik a vécépapír és az öblítő. Emellett erőteljes növekedést mutatott pár kisebb kategória, úgymint kozmetikai törlőkendők vagy arcmaszkok.
A sajátmárkás termékek az értékbeli forgalom 18 százalékát teszik ki. „A magyar fogyasztók bizalma közelít az európai átlaghoz, ez pedig tükröződik vásárlási hajlandóságukban is” – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen ügyvezető igazgatója. „A hazai kiskereskedelem lendülete Európa élbolyában van több negyedév óta, és nem látjuk jelét, hogy e dinamika lanyhulna.”
Az országban 2018-ban 18 ezer bolt volt, ami nem változott jelentősen 2017-hez képest. Az összforgalomből kivett részesedésen belül 25 százalékkal a diszkont vette át a vezetést.