Csökkent a tavalyihoz képest a BKV-nál a létszámhiány, de így is több száz fősre tehető, a MÁV-nál pedig már a szolgáltatást is veszélyezteti bizonyos vonalakon, hogy nincs elég dolgozó – írja az Atv.hu a cégek és szakszervezeteik által közölt információkra hivatkozva.
A BKV-nál nagyjából 3800-an dolgoznak főállásban járművezetői munkakörben: autó- és trolibuszon 2550, villamoson 940, metrón 323 fő. A cég közlése szerint 2017 nyarára megállították a járművezetői létszám csökkenését, azóta emelkedő trend figyelhető meg. Ezt az állítást visszaigazolta az Egységes Közlekedési Szakszervezet is, melynek elnöke szerint tavaly ilyenkor az autóbuszok területén 3-400 járművezető hiányozhatott, ez mérséklődhetett azóta olyan 200-250-re.
Ebben az is közrejátszik, hogy a cég besegítői állományt foglalkoztat, akár cégen belülről, akár cégen kívülről. Példaként említette egy ismerősét, aki aki főállásban tanárként dolgozik, de szabadidejében buszsofőr a BKV-nál.
A MÁV 60 pontos akciótervet dolgozott ki a 2016-ban a munkaerőutánpótlás megoldására, és az elmúlt két évben átlagosan mintegy 27 százalékkal emelkedtek a társaságnál a bérek, ennek ellenére nem úgy tűnik, mintha javulna a helyzet – a MÁV is megerősítette az ATV-nek, hogy több száz fős létszámhiánnyal küzd. Az állami vállalat minden további nélkül fel tudna venni pénztárosokat, vezető jegyvizsgálókat, mozdonyvezetőket, járműszerelőket, tolatásvezetőket, biztosítóberendezési és távközlési műszerészeket, felsővezeték-szerelőket, forgalmi szolgálattevőket és mérnököket.
A Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint nagyjából 700 fős létszámhiányról beszélünk, amely már most is érzékelhető a gyakorlatban: a váci vonalról olyan jelzések érkeznek, hogy járatok maradnak ki, vagy hogy nincs jegyvizsgáló a vonaton.