Február közepén derült ki, hogy a Market Zrt. elnök-vezérigazgatója beszállt a magyarországi McDonald's-láncba. A korábbi hírek csupán arról szóltak, hogy az üzletember partnere lesz az anyacégnek, most viszont a G7.hu részletesen megírta, mit jelent ez a beszállás.
Mint kiderült, a változás a magyarországi Mekik működési modelljét is érinti, ráadásul az átlagosnál sokkal több saját üzemeltetésű, és időnként saját tulajdonú ingatlan átvételét is jelenti.
Eddig ugyanis a gyorsétteremlánc több tucat egységet üzemeltetett az országban és mellette több mint 20 cégtől szedett tízmilliós díjakat, a jövőben azonban szinte már csak a logót fogja adni a hazai éttermekhez.
A G7 egyik forrása úgy fogalmazott a lapnak, hogy a változtatásokkal Scheer lett a magyar McDonald's. A világban egyre inkább terjedt a franchise rendszerben működtetett Mekik aránya, de a McDonald's ugyanakkor sokszor nyúlt ahhoz az eszközhöz, hogy az étteremnek helyt adó ingatlant saját tulajdonban tartotta, és kiadta azt az éttermet üzemeltető vállalkozóknak.
A hatalmas ingatlanportfólió kezelése egy idő után terhes lett a cégnek, ezért egyre több országban átálltak a Developmental Licensee megoldásokra. Ilyenkor egy megbízott partner intéz mindent, működteti a saját tulajdonú éttermeket, szedi a jogdíjakat, szedi a bérleti díjakat, felel a beruházásokért. Ez a franchise-rendszerrel szemben nem igényel nagyobb tőkebefektetést. Kevesebb kiadás, igaz, kevesebb bevétel is. A G7.hu szerint ez a modell leginkább Latin-Amerikában terjedt el, de mára már 80 országban így működnek a Mekik. És mostantól így működik a 89 magyar étterem, amelyből 49 van a fővárosban, 40 pedig vidéken.
Érdekesség, hogy Magyarországon eddig nem volt annyira jellemző a franchise-rendszer: míg globálisan minden tizedik étterem van az anyacég tulajdonában, Magyarországon 50 százalék ez az arány. Emellett kb. két tucat partner üzemeltetett 46 egységet franchise-rendszerben.
Mostantól ezt az egészet Scheer Sándor felügyeli és működteti, ezért cserébe jutalékot fizet az amerikai cégnek.