Három nagy német autógyártó, a BMW, a Daimler és a Volkswagen (Volkswagen, Audi, Porsche) megsértette a közösségi trösztellenes szabályokat azzal, hogy közel tíz éven keresztül korlátozták a versenyt a kevésbé szennyező technológiák kifejlesztése terén – ismertette előzetes vizsgálatainak megállapításait pénteken az Európai Bizottság, írja az MTI.
Hivatalos kifogásközlésében a brüsszeli testület azzal vádolta meg a három vállalatot, hogy 2006 és 2014 között összejátszottak annak érdekében, hogy korlátozzák a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó technológiák fejlesztését és alkalmazását az Európában piacra kerülő új benzines és dízelautókban.
"Ennek eredményeként az európai fogyasztók nem juthattak hozzá a legjobb elérhető technológiával felszerelt autókhoz" - írta Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos.
A vállalatoknak reagálniuk kell az Európai Bizottság kifogásaira, az eljárás végén pedig, amennyiben megállapítják a jogsértést, kemény pénzbírságokat szabhat ki rájuk az uniós versenyhatóságként eljáró testület.
Ennek összege az adott cég éves bevételének akár a 10 százalékát is elérheti.
Sajtóhírek szerint a legsúlyosabb bírságot a BMW kaphatja, miután a Daimler önként jelezte 2014-ben az összejátszást, és a Volkswagen is együttműködik 2016 óta a hatóságokkal az ügyben.
Margrethe Vestager a vizsgálat indításakor azt mondta, a vizsgálat nem a motorok károsanyag-kibocsátását a tesztelések során manipuláló és már ismert berendezésekkel (defeat devices) és szoftveres megoldásokkal foglalkozik, hanem új, még nem alkalmazott technológiák fejlesztésével.
"Az ötök" mintegy kétszáz alkalmazottja a kilencvenes évek óta rendszeresen titkos munkacsoportokban folytat egyeztetéseket a verseny kiküszöbölése érdekében, a Bizottság közleménye szerint ez volt az a fórum, amin 2006 és 2014 között egyezettek a kartell konkrét részleivel kapcsolatban.